Drottninghögsskolan, skol- och fritidsförvaltningen

NZ
Nathalie Zarrabi

Drottninghögsskolan på skol- och fritidsförvaltningen är nominerade till utmärkelsen årets arbetsplats.

Nomineringstext

Så här säger personen som har nominerat Drottninghögsskolan till årets arbetsplats:

Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen

”På vår arbetsplats är vi öppna för varandras synpunkter och erfarenheter. Vi respekterar varandra och visar uppskattning och förståelse. Atmosfären på skolan är tillitsfull där vi vågar dela tankar och utmaningar. Vi samspelar med de olika avdelningarna; matbespisning, städ, vaktmästeri, fritids och skola. Alla är viktiga! Tillsammans hittar vi lösningar för att det ska bli så bra som möjligt för all personal. Vår arbetsplats präglas av glädje, omtanke och uppmärksamhet för varandras välbefinnande.”

Beskriv hur ni tar ansvar för er hälsa, livsstil och sätter gränser i vardagen

”I vårt personalrum har vi alternativa utrymmen för återhämtning och välbefinnande. Varje dag erbjuds vi frukt, vatten och bubbelvatten ur maskin samt flera olika varma drycker. Flera gånger i veckan har vi pulsglädje utomhus och rörelseaktiviteter i klassrummen och den personal som önskar är välkommen att delta. Vår arbetsplats ger oss möjlighet till inflytande, kontroll och delaktighet i arbetet, vilket innebär att vi har goda möjligheter att påverka vår arbetssituation. Vi har en varm och tillåtande atmosfär sinsemellan som visar att vi bryr oss om varandra.”

Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt

”Varje arbetslag arbetar med att hitta de bästa arbetsformerna för just sin elevgrupp. Personalen analyserar och reflekterar tillsammans i arbetslagen vilket leder till nya lösningar och idéer som är värda att prova. På vår skola är vi öppna för nya tankar och arbetsformer, allt som kan leda arbetet framåt är värt att prova. Vår skola är en träningsskola för blivande lärare. Att vi har förmånen att ha studenter på skolan gör att vi som personal behöver reflektera på ett djupare plan kring vår egen undervisning, vilket i sin tur leder till nya insikter och att vi vågar prova nya arbetssätt.”

Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter

”Genom vårt arbete med kompetensutveckling på skolan skapas utrymme för reflektion, kollegial handledning och erfarenhetsutbyte. En gång per termin besöker vi en kollegas lektion och efteråt reflekterar vi tillsammans över undervisningen som skett. I våra arbetslag har vi förtroendet att identifiera utvecklingsområden och prova nya pedagogiska metoder. Vi är snabba med att förändra när något inte fungerar och tillsammans hittar vi nya lösningar. Vi vill göra det bästa för våra elever. På vår skola delar vi med oss av allt möjligt, vi ger och tar av varandra.”

Beskriv hur ni tar till vara på varandras idéer och visar varandra uppskattning

”Vi lyssnar på varandra och hjälper och stöttar på alla sätt som går. På vår skola är alla lika viktiga. Alla samarbetar med alla på olika plan och mellan de olika avdelningarna och mellan arbetslagen. Vi är noga med att se varandra och berätta för varandra när något går bra och försöker se möjligheter istället för hinder.”

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.