Dunkerska husets vårdboende, vård- och omsorgsförvaltningen
Dunkerska husets vårdboende är vinnare av silver i utmärkelsen årets arbetsplats.
Vinnare av silver i 2021 års utmärkelse Årets arbetsplats
Juryns motivering: Dunkerska husets vårdboende har en kultur där omtanke, arbetsglädje, teamwork och allas bästa är i fokus. Genom deras inspirerande arbetssätt, nytänkande lösningar och gemenskap sprider de värme och omtänksamhet till varandra och till de boende.
Se en film från prisutdelningen av Årets arbetsplats
Så här säger personen som har föreslagit Dunkerska husets vårdboende till årets arbetsplats:
Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen
Som ny chef har jag tagits emot på ett fantastiskt sätt. Mötts av hungriga, ivriga medarbetare som vill vara en del av förbättringar och utveckling för såväl sin arbetsmiljö som hyresgästernas boendemiljö. Trots pandemi och totalrenovering av Dunkerska huset så ökade den sammantagna kundnöjdheten från 70 procent nöjdhet till 94 procent. Samspelet i att upprätta en bra verksamhetsplan med små mål som är begripliga, hanterbara och meningsfulla blev energigivande för alla. Stort engagemang i smågrupper till helhet. Långt innan målet skulle vara slutfört var det redan igång. Delaktighet i att finslipa på vägen har tagits emot på ett positivt sätt. Ett av våra mål var att det skulle bli en behaglig, lugn och trevlig måltidsmiljö i en stor matsal, där vi byggde upp en struktur på en dirigent och två som serverar, vem gör vad och hur.
Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt
Vi har ett mål som handlar om arbetsglädje. En grupp har tillsammans med sina kolleger påbörjat många olika delar såsom after worklista/månad, där man till exempel sätter upp power walk, se solnedgången, träning i gymmet, yoga, osv. Alla kan sätta upp olika förslag och alla kan sätta upp sig som deltagare. En annan del handlar om ”Love at first bite” där man som kollega skriver upp att man till exempel bjuder på hembakat, sin nationalrätt, ingefärsshot, med mera.
Jerusalema-dansen har varit ett stående inslag, vi har tränat på dansen tillsammans, med kolleger, med hyresgäster och snart ska alla framföra den för våra hyresgäster. Här kan du se när vi dansar Jerusalema på Dunkerska.
Positiv feedback. Inplastade kort med positiv feedback finns att ta för att dela ut till en kollega. Dagligen har vi ett checkmöte på 15 min som alltid avslutas med att någon ger en positiv feedback inför alla. Tillsammans för vi fram arbetsglädjen, med det för vi vidare en positivare livsstil som ger en bättre hälsa.
Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter
Nya schema och arbetskort har varit och är en en stor utvecklingsdel i vår verksamhet. Arbetskorten har utvecklats så att det är rättvist fördelat, ansvarsfördelningen är tydlig och det ska vara lätt att vara vikarie. Om alla hjälps åt skapar vi mer tid för utveckling och kompetenshöjning, medarbetare med ansvarsområden får bättre tid för reflektion och uppföljningar. Alla hyresgäster får en bättre kontinuitet med sin kontaktperson. Två extratjänster har anställts för att ge ökad livskvalitet till våra hyresgäster genom att de stöttar kontaktpersonerna med till exempel städ/tvätt medan kontaktpersonen kan lägga lite extra guldkant på duschen, håruppsättningen, målning av naglar eller helt enkelt en pratstund.
Beskriv hur ni tar till vara på varandras idéer och visar varandra uppskattning
Vi har en ständig dialog i verksamheten som handlar om bemötande, ständiga fallbeskrivningar såsom bara för att någon är långsam när dem dokumenterar- rätt/fel dialogen. Hjälpa varandra istället för att stjälpa. Med flera extratjänster/medarbetare som är vi vår verksamhet för att lära sig språket eller få specialuppgifter har det också lärt oss att föra fram och se möjligheter, missförstånd som leder till ett gott skratt och lärdom, att glädjas åt framstegen styrker gruppen.