Emelie Veberg på skol- och fritidsförvaltningen

Emelie Veberg jobbar som lärare i årskurs 1-3 på skol- och fritidsförvaltningen. Hon är nominerad till utmärkelsen årets vardagshjälte.
Som lärare i årskurs 1-3 på Husensjö skola arbetar Emelie varje dag för att skapa en trygg, lärorik och glädjefylld skolmiljö, där alla elever får växa både kunskapsmässigt och som individer. Hon undervisar i flera ämnen, stöttar eleverna i deras sociala utveckling och har nära kontakt med vårdnadshavare. En annan del av hennes uppdrag är att bygga starka relationer till varje elev och se till att varje barn känner sig sedd, hörd och värdefull.
Nomineringstext
Så här säger personen som har nominerat Emelie till årets vardagshjälte:
Beskriv hur personen har gjort det där lilla extra
”Emelie är en fantastisk pedagog och lärare som har gjort stor skillnad för oss i samband med att vår son drabbades av hjärntumör. Med alla utmaningar som det innebär så har vår son alltid velat vända sig till Emelie när han har känt sig otrygg men också att hon har förstått ”hur” hon ska hjälpa Love att bli en trygg elev trots de svårigheter och behandling som hans diagnos innebär. Emelie var också med på en tvådagars utbildning på Ågrenska om barn med hjärntumör första året som hon var mentor för mitt barns klass. Emelie har betytt otroligt mycket för oss som föräldrar under dessa tre år, eftersom hon har ett starkt engagemang och en stor förståelse har hjälpt oss igenom denna svåra tid av behandlingar och resor som vår son har gjort (resor till Sthlm var 4:e vecka). Diagnosen, som är ovanlig har också komplicerats av en hjärnskada som är väldigt okänd för de flesta pedagoger, även specialpedagoger.”
Beskriv hur personen har varit lyhörd för dina behov
”Emelie har alltid lyssnat på Loves behov och kunnat genom sin pedagogik, nå honom vilket har skapat grunden för hans fortsatta resa. Hon har etablerat en speciell kontakt och gjort allt för att Love inte ska hamna efter socialt eller kunskapsmässigt. Emelie har även varit lyhörd för att fånga upp oron från oss föräldrar både vad gäller skolans hårda miljö i kompisrelationer där forskning visar att barn med hjärntumör hamnar i utanförskap både socialt och kunskapsmässigt då samhället inte är anpassat för att ta hand om dessa elever. De flesta barn med hjärntumör dog tidigare, men nu finns en helt ny grupp barn och ungdomar som samhället inte vet hur man ska ta hand om och hur dessa sena komplikationer yttrar sig. Det är med stor sorg som vi nu måste byta pedagog inför mellanstadiet. Detta innebär en stor omställning för oss eftersom att Emelie har grundat lågstadiet för vår son med positiva upplevelser och trygghet.”
Beskriv hur personen har bidragit till förbättring av din och/eller andras vardag
”Love fyller nu 10 år, han har inga kunskapshinder utan är på en helt normal kunskapsnivå. Vi föräldrar känner nu inför övergången till mellanstadiet att det inte är helt självklart att barn med diagnoser och anpassningar får rätt stöd, för att det beror på hur läraren omsätter anpassningarna i praktiken. Emelie har lyckats i sitt uppdrag och organisationen samt Helsingborgs stad borde lyfta denna lärare till en hög nivå och ta hand om hennes kompetens så att barn med diagnoser får en framtid. En trygg skolgång i en föränderlig omvärld. Vi föräldrar har kämpat nästan 6 år inom vården och nu har vi insett att skolan, har iallafall fungerat. Har stor respekt för läraryrket idag och att vi måste lyfta upp de lärare som gör skillnad. Vill också tillägga att andra föräldrar i klassen också ser Emelie som helt fantastisk. En sådan tillgång som Emelie är, det måste Helsingborg ta vara på. Barnen är framtiden med eller utan diagnos.”