Emma Ornstein på skol- och fritidsförvaltningen

Emma Ornstein arbetar som fritidsledare på skol- och fritidsförvaltningen. Hon är nominerad till utmärkelsen årets klimathjälte.
Emma Ornstein nomineras för sitt arbete med Aktivitetsbanken.
Nomineringstext
Beskrivning av hur personen/gruppen/initiativet uppfyller kriterierna för utmärkelsen årets klimathjälte.
Beskriv hur personen/initiativet bidrar till positiva klimateffekter, kopplat till minst ett av klimat- och energiplanens utsläppsområden
Ny digital plattform för att dela fritidsutrustning kopplar an till utsläppsområdet Hushållens konsumtion ur avsnittet ”Vi behöver vi förändra både hur vi konsumerar, och vad vi konsumerar. Med ett direktiv om cirkulär ekonomi vill EU främja en förflyttning där vi konsumerar tjänster i
stället för saker i högre utsträckning än idag.”
Aktivitetsbanken främjar en lokal cirkulär ekonomi som bidrar till minskad användning av resurser. Genom att använda resurser som redan finns bidrar man till en minskad klimatpåverkan vilket linjerar med klimat- och energiplanens avsnitt om att kommunicera klimatpåverkan och hållbar konsumtion. Sedan den första juni 2024 har Aktivitetsbanken lånat ut över 200 prylar och sparat 2,4 ton koldioxidekvivalenter uträknat från en miljöspendkalkyl.
Beskriv hur personen/initiativet visar på kreativitet och nytänkande i utvecklingen av metoder, teknologier eller praxis som stödjer Helsingborgs klimatmål
Klimat- och energiplanen lyfter under avsnittet Främja en lokal cirkulär ekonomi att utlåningsverksamhet kan breddas till att omfatta mer än bara böcker. Detta är ett sådant exempel. Verksamheten bidrar till att överskott av fritidsprylar omvandlas till att bli brukbara på nytt. Klimat- och energiplanen vill främja samarbete med invånare och arbete över förvaltningsgränser – detta verkar Aktivitetsbanken för. Verksamheten har numera, sedan 1 juni 2024 en digital e-tjänst vilket tillgängliggjort verksamheten på ett bättre sätt. Sedan 1 juni 2024 har Aktivitetsbanken lånat ut över 200 prylar – kan tolkas som att tjänsten är användarvänlig. Responsen från de 35 som utvärderat tjänsten sedan start 1 juni 2024 har på frågan om tjänsten bidragit till ökad rörelse gett ett genomsnittlig omdöme på 4,53 av 5.
Beskriv hur personen/initiativet aktivt engagerar olika intressenter såsom näringsliv, akademi, offentlig sektor och/eller invånare
Förvaltningarna/avdelningarna som är involverade i drift och utveckling av verksamheten är:
- Skol- och fritidsförvaltningen via UngFritid: fritidsledarna på Aktivitetshuset Jutan som sköter mycket av upphämtning- och återlämningsprocessen.
- Vård- och omsorgsförvaltningen med den dagliga verksamheten Navigator: där bidrar LSS-deltagare med utrustnings- och lagerhantering, en väldigt viktig del av driften av verksamheten
- Stadsledningsförvaltningen via Innovation och transformation samt digitaliseringsenheten: där är det Linn Frick som stöttat upp från innovationsavdelningen och webbutvecklarna som byggt e-tjänsten är Petter Andersson och Joakim Larsson – det är de som även byggt Haffa, den digitala plattformen som stadens interna återbruk använder. Aktivitetsbankens e-tjänst har skapat en egen instans ifrån Haffa och vidareutvecklat Haffa utifrån de behov som Aktivitetsbanken har.
- Arbetsmarknadsförvaltningen – Vi har även personer som arbetstränar hos Aktivitetsbanken via ett samarbete med AMF.
Den externa aktör som är del i arbetet är Återbruket på NSR (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) där vi hämtar den utrustning som sen allmänheten får möjlighet att låna. Samarbetet innebär att driftkostnaden hålls nere (ekonomisk hållbarhet). Verksamheten innebär involvering av invånare både i uppsamling av fritidsprylar, reparation (Navigator) och uthyrning. Arbeta tillsammans med invånarna, för invånarna är en nyckel för att tjänsten ska bli lyckad
Beskriv hur personen/initiativet har potential att skapa värde för många (skalbarhet)
Initiativet/verksamheten är definitivt skalbar. Fler städer erbjuder liknande tjänster. Upplägg kan se olika ut. Den digitala plattformen möjliggör att i framtiden kunna erbjuda fler utlämningsställen i staden, för att på så vis göra verksamheten mer tillgänglig på strategiskt utvalda platser nära de personer som använder tjänsten. Idag sker utlåning på Jutan.