Entrépersonalen på Dunkers kulturhus, kulturförvaltningen
Entre-personalen på Dunkers Kulturhus, kulturförvaltningen, är vinnare av utmärkelsen årets serviceupplevelse i kategorin intern service.
Vinnare av 2022 års utmärkelse Årets serviceupplevelse i kategorin intern service
Juryns motivering: Entré-personalen på Dunkers Kulturhus har byggt upp en gedigen kunskapsbank och uppvisar många strängar på sin gemensamma lyra. Deras arbetsuppgifter sträcker sig många gångar utanför uppdragets kärna och de både stöttar, är detektiver och identifierar varje individs unika behov och önskemål. Med uppfinnerikedom, lösningsorientering och förändringsbenägenhet bemöter de alla olika med lika god service.
Entrépersonalen på Dunkers kulturhus består av:
- Catharina Müller
- Elin Nilsson
- Tova Medby
- Git Ridell
- Sophie Söderman
- Colinette Hammar
Som kulturinformatörer i entrén på Dunkers kulturhus tar de hand om husets alla besökare. Allt från stadens invånare och turister till Kulturskolans elever och föräldrar, skolklasser och även husets personal. De arbetar med att informera om allt som finns i kulturhuset och stadens andra kulturplatser samt allt annat som finns att göra i staden. De säljer också biljetter, entréer och produkter. Ingen fråga är för liten eller för stor.
Så här säger personen som har nominerat entrépersonalen till årets interna serviceupplevelse:
”Jag vill nominera den fantastiska entrépersonalen på Dunkers kulturhus. De har alltid besökarnas bästa i fokus, och ger det lilla extra varje gång. De är professionella, kompetenta och trevliga i sitt bemötande och levererar service till både små som stora besökare.
För att kunna jobba i entrén på Dunkers kulturhus behöver du inte bara kunna behärska flera språk, du behöver även lära dig inte mindre än 7 olika biljettförsäljningssystem. För du förväntas inte bara ha kunskap om det som sker inne på Dunkers med alla arrangemang, utställningar, workshops, kurser, lovaktiviteter och Kulturskolans utbud för att nämna några. Dunkers fungerar även som stadens biljett-central och Kulturkort och biljetter säljs till såväl Eva Rydbergs Fredriksdalsteater, The Tivoli, Konserthuset, Stadsteatern, Helsingborg Arena, HIF med flera.
Du förväntas ha koll på alla andra arrangemang i Helsingborg med omnejd, eftersom Dunkers i stort sett även fungerar som Turistinformation. Besökarna vill ha tips på allt från Vego-restauranger till busstiderna till Sofiero som färjornas avgångar till Helsingör. Allt detta och mer därtill hjälper personalen som arbetar i entrén på Dunkers kulturhus besökarna med.
Ibland behöver en ledsen elev på Kulturskolan hjälp att ringa hem, ibland behöver en utställningsbesökare hjälp med färdtjänst som inte dykt upp, en skolklass behöver hitta sin lärare som gått i förväg, en vilsen konsertbesökare hjälp att hitta sina borttappade glasögon, eller en stressad konferensbesökare som är i akut behov av en laddsladd. Ja, listan på arbetsuppgifter kan göras oändlig och superhjältarna i entrén försöker alltid, stötta, trösta, lösa problem, vara detektiver och ha koll på det mesta med stort hjärta och service som ledord.
Förutom att fungera som entré för alla våra olika besökare, så har de till uppgift att även var intern reception för övriga personalen i kulturhuset. Sedan april 2022 så arbetsuppgifterna även utökats med att Dunkers öppnat upp en entré-shop där besökarna kan köpa med sig ett litet minne hem eller en present att ge bort.
Under det gånga året har utmaningarna för entré-personalen på Dunkers kulturhus varit extra många. Året inleddes med fortsatta restriktioner avseende Covid-19 och Vaccinpass infördes. Under årets första månader byggdes entrédisken om och personalen var tvungna att arbeta under provisoriska förhållanden och i en miljö med högt ljud och röra under ombyggnads-fasen. Under våren släpptes restriktionerna undan för undan och publiken kom tillbaka. Samtidigt behövde personalen lära upp nya timanställda som snabbt behövde sätta sig in i alla arbetsuppgifter. Lagom till Dunkers 20-års jubileum i april stod den nya disken klar med en integrerad Shop. Efter 20-års firandet var kulturhuset värd för Scenkonstbiennalen BIBU, som direkt följdes av starten för H22. Dunkers var en av de platser på Expot som hade en hel massa aktiviteter. Entré-personalen gjorde som vanligt sitt yttersta för att ge den bästa servicen till alla besökare oavsett ärende.
Avslutningsvis tycker jag de är värda att bli utsedda till årets service-upplevelse, så att de kan göra någonting tillsammans. De kan nästan aldrig delta i gemensamma aktiviteter, då några alltid behöver bemanna.”