Erika Andersson på skol- och fritidsförvaltningen

NZ
Nathalie Zarrabi

Erika Andersson arbetar som lärare på Maria Parkskolan. Hon är nominerad till utmärkelsen årets vardagshjälte.

Erika är lärare i svenska och SO-ämnena i åk 7-9, mentor och klassföreståndare i årskurs 9 samt arbetslagsledare för arbetslag 97 på Östra Maria Parkskolan.

Nomineringstext

Så här säger personen som har nominerat Erika till årets vardagshjälte:

Beskriv hur personen/gruppen har gjort det där lilla extra

”Erika är en lärare som verkligen får alla elever att känna sig välkomna och inkluderade. Hennes positiva energi och öppna inställning gör att alla, oavsett bakgrund eller förutsättningar, känner sig sedda och uppskattade i klassrummet. Erika är mån om att skapa en trygg miljö där eleverna vågar uttrycka sig och vara sig själva. Hon tar sig alltid tid att lyssna och ser till att alla får möjlighet att bidra och vara delaktiga. Erika är dessutom oerhört innovativ i sitt sätt att undervisa. Hon använder sig av kreativa och nytänkande metoder för att göra lärandet roligt och engagerande. Hennes lektioner är fyllda med spännande uppgifter och aktiviteter som fångar elevernas intresse, oavsett ämne. Hon hittar alltid nya sätt att förklara svåra koncept, ofta genom praktiska exempel eller interaktiva övningar som gör inlärningen både rolig och lättförståelig. Eleverna ser fram emot hennes lektioner eftersom de vet att de kommer att utmanas på ett lustfyllt sätt. Utöver sin insats i klassrummet bidrar Erika på många sätt till hela skolans utveckling. Hon är alltid redo att hjälpa sina kollegor, delta i olika projekt och bidra till skolans vision. Oavsett om det handlar om att ordna skolaktiviteter, delta i arbetsgrupper eller komma med idéer för förbättringar, är Erika en engagerad och drivande kraft. Hennes entusiasm och hängivenhet inspirerar både elever och kollegor och gör henne till en ovärderlig del av skolan.”

Beskriv hur personen/gruppen har varit lyhörd för dina behov

”Erika har alltid visat en stark förmåga att vara lyhörd, både gentemot sina elever och kollegor. Hon har en enastående förmåga att uppfatta vad eleverna behöver, oavsett om det handlar om att förstå deras individuella inlärningsstilar eller att känna av när någon behöver extra stöd. Genom att noggrant lyssna och vara uppmärksam på de små signaler som eleverna ger, anpassar hon sina lektioner och sin undervisning för att möta deras unika behov. Om någon elev känner sig osäker eller har svårt att hänga med, fångar Erika upp det snabbt och ser till att ge extra hjälp på ett sätt som inte känns utpekande. Erika är också lyhörd för de önskemål och idéer som eleverna själva kommer med. Hon uppmuntrar dem att uttrycka sina tankar och tar tillvara på deras förslag, vilket gör att eleverna känner sig delaktiga och engagerade i sin egen inlärningsprocess. Om en elev till exempel föreslår en ny metod för att arbeta i grupp eller ett ämne de är särskilt intresserade av, ser Erika till att integrera det i undervisningen på ett sätt som berikar hela klassen. Även i samarbetet med sina kollegor visar Erika sin lyhördhet. Hon tar alltid till sig andras perspektiv, lyssnar på deras utmaningar och kommer med kreativa lösningar som främjar både lärarnas och elevernas utveckling. Hennes lyhördhet gör att hon snabbt kan anpassa sig till nya situationer och förändringar, vilket gör henne till en uppskattad och förtroendeingivande resurs för hela skolan. Ett stort exempel på detta är hennes arbete med PRAO mässan som kommer ställas ut efter höstlovet.”

Beskriv hur personen/gruppen har bidragit till förbättring av din och/eller andras vardag

”Erika har på flera sätt bidragit till förbättringar i vardagen på skolan, både för elever och personal. Genom sin initiativrikedom och sitt engagemang har hon kontinuerligt arbetat för att skapa en positiv och effektiv lärmiljö. Ett exempel är hur hon utvecklat nya rutiner för klassrumsarbete, där hon introducerat strukturerade men ändå flexibla arbetsmetoder som hjälpt eleverna att bättre planera sitt arbete och hantera sina uppgifter. Det har inte bara ökat elevernas motivation, utan även minskat stressen kring inlämningar och prov. Erika har också infört kreativa och praktiska verktyg för att förbättra kommunikationen mellan elever, föräldrar och lärare. Hon var en av de första på skolan att ta till sig digitala plattformar för att hålla kontakten och göra information lättillgänglig. Det har underlättat samarbetet mellan skola och hem och gjort det enklare för föräldrar att hålla sig uppdaterade om sina barns framsteg. Erikas ständiga vilja att förbättra vardagen, genom allt från organisatoriska förändringar till att främja en mer harmonisk och inkluderande miljö, har haft en djupgående positiv effekt på hela skolans kultur.”

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.