Gustavslundsskolans personal och elever
Gustavslundsskolans personal och elever vann 2017 års utmärkelse Årets nytänk i kategorin Årets nyfikenhet. De var nominerade i två kategorier Årets mellanrum och Årets nyfikenhet.

Vinnare av 2017 års utmärkelse Årets nytänk i kategorin Årets nyfikenhet
Juryns motivering: Hur skapar man något nytt med mötet mellan människor i fokus? Årets nyfikenhet går till en grupp människor som har gjort och gör just detta. En grupp som bejakar sina inneboende superkrafter och som tillsammans vågar, testar och gör nytt.
Så säger personen /personerna som har föreslagit Gustavslundsskolans personal och elever till Årets nytänk i kategorierna Årets mellanrum och Årets nyfikenhet:
RIKA – Relation Innovation Kommunikation Annorlunda – Att bygga en skola med framtidstro, utmaningar och relationer kräver sin personal. Gustavslundsskolan stod inför detta hösten 2017. I ett nytänk krävs mod och nyfikenhet, viktigast av allt en känsla av att vara TILLSAMMANS. Modet att slänga sig ut i något nytt och ovisst var starten för rekryteringen av personal och elever.
Vi var några som skulle leta efter ett gäng superkrafter. Vi valde att tänka nytt kring rekrytering, en halvdag tillsammans där vi träffade ALLA sökande, fokus var personlighet och inte yrkeskompetens. Vi skulle ju bygga team utifrån skolans RIKA värdegrund tillsammans. Idag har vi 40 personal anställda, vi arbetar utan titel och alla tillsammans. Vi har fokus på relationer och modet utmanas av att tänka VARFÖR INTE? Vi vet att det är möjligt att utmana både eleverna och oss själva om vi utgår våra styrkor och vår nyfikenhet. Tillsammans finns vi för våra elever och visar vägen genom att lyckas, men också att våga visa på det som inte blev som vi hade tänkt oss.
Att på några månader skapa en arbetsplats för 40 vuxna och 320 barn och unga, där mötet mellan människor är i fokus ger alla möjligheter till dynamik och nytänk. Vi vågar, vi tror på våra inneboende superkrafter och vi kan tillsammans tänka nytt. Detta har all min personal på Gustavslundsskolan visat tillsammans med eleverna. Jag föreslår Gustavslundsskolans personal och elever för att de vågar tänka nytt kring rekrytering, lärmiljöer, mötet mellan människor och framförallt vågar prova och ”misslyckas” för att sedan lyckas.