Laröds skola på skol- och fritidsförvaltningen
Laröds skola är vinnare av brons i kategorin Årets arbetsplats.
Vinnare av brons i 2019/2020 års utmärkelse Årets arbetsplats
Juryns motivering: Med vilja och engagemang har skolan tagit sig igenom en tuff arbetsperiod tillsammans med fokus på elevens bästa. Tillsammans har de lyckats prova på nya roller, kompletterat och hjälpt varandra och samtidigt lyckas utveckla sin kompetens. En resa som har stärkt gruppen.
Se filmen från prisutdelningen för Årets arbetsplats
Så säger personen/personerna som har föreslagit Laröds skola till årets arbetsplats:
Varför ska Laröds skola bli årets arbetsplats? Laröds skola har under det senaste året stått under hård press utifrån ett arbetsmiljöperspektiv. Sedan det uppdagats att den ursprungliga skolan drabbats av mögel togs snabba beslut att riva berörda delar och bygga en ny skola. Verksamheten omlokaliserades till intilliggande skolor, tillfälliga paviljonger och bibehållna delar av den ursprungliga skolan. Detta har oundvikligen kommit att ställa höga krav på såväl personal som elever. Den 8 januari 2020 invigdes den nya fina skolan. Så här med facit i hand framträder en bild av en fantastisk insats av alla berörda under tiden verksamheten var hemlös.
Skapa delaktighet och öppenhet
Under byggprocessen gick personalen utanför sina kompetenser. Alla hjälptes åt att se till att barnen ej överträdde säkerhetsavstängningar eller utsattes för tillfälliga risker. Personalen på låg- och mellanstadiet serverade under lång tid lunch i lunch i klassrummen och personalen på högstadiet fick finna sig i att äta på låneskolan där det redan var trångt och lunchtiderna blev både stressigt korta och placerade sent på dagen. Pedagogerna översåg bristen på klassrum under byggprocessen. Vi såg det som tidsbegränsat och accepterade att undervisa i små utrymmen, i olika byggnader och i icke anpassade salar. Lektionerna planerades om med kort varsel men med ett leende på läpparna. Vi visste att vi skulle få en fin skola tids nog. Vi jobbade i fyra olika byggnader i två ändar av Laröd, ständigt i rörelse, ofta utan kollegorna i närheten. Andan var alltjämt god.
Laröds personal arbetade dagligen med kollegialt samarbete och interaktion då vi tillsammans med våra högstadieelever arbetade under 1.5 läsår på en annan högstadieskola. Den andra högstadieskolan hade andra ordningsregler än vi och vi tänkte hela tiden tillsammans för att vi skulle klara av vårt värdegrundsarbete i förhållande till andra arbetslag och skolledning. Denna påfrestning, både fysisk och psykisk, visade sig genom att vi blev mer och mer sammansvetsade. Teambildningen var/är ett bevis på en skola som tog sig an ett nästintill omöjligt uppdrag både ur ett kunskaps- och värdegrundsperspektiv
För att i möjligaste mån undvika ny personal som vikarier i en redan rörig situation arbetade pedagogerna över olika stadier och över ämnesområdesgränser vid sjukdom eller annan frånvaro. Utmanande, men bra för sammanhållning, öppenhet och delaktighet. Detta skapar öppenhet och förståelse för varandras kompetenser och arbetsuppgifter. Vi lär känna varan och våra elever vilket skapar ett lugn och en harmoni på arbetsplatsen.
Ta eget ansvar för sin hälsa
Larödskolans medarbetare brinner för välmående. Vi tar vår hälsa med stor seriositet och entusiasm, och har en sund inställning till kost. Många cyklar till och från arbetet till gagn för hälsa och närmiljö. Även i undervisningen speglas ambitionerna. Guidade stadsturer i Helsingborg, campingresa på norra Själland och biologilektioner på Fredriksdal inkluderar cykling. Vi ser oss som förebilder för en god fysisk hälsa och majoriteten av oss utnyttjar kommunen friskvårdsbidrag.
Utveckla vår verksamhet och våra kompetenser
Medarbetare på Laröds skola har möjlighet att öka sin kompetens både inom och utanför skolans ramar. Vi har redan en mycket hög akademisk kompetens hos personalen. Många har dubbla examen och är utbildade även för högre stadier inom skolan. Aktuella källor till kompetenshöjning är:
- Didaktiskt nätverk med lärare från hela Skåne via Malmö Universitet.
- Samarbete med Umeå universitet vid utformning och utvärderingar av nationella prov
- Ledarskapsutbildning inom Helsingborgs stad.
- Studiedagar ägnas åt arbete med att utveckla våra arbetssätt mellan olika stadier, besök på varandras lektioner och diskussioner och utvärderingar inom det kollegiala lärandet.
- Vi deltar aktivt i kommunens fortbildning
- Genomför kompetensutbildning inom Skol-och fritidsförvaltning
- Arbetar evidensbaserat
- Tar gärna in praktikanter
- Anställer nyutbildade lärare för att få nya perspektiv
Om vi skulle vinna nominering skulle vi gärna arbeta för att ytterligare öka vår ämneskompetens genom deltagande i ämnesbiennaler. Även utveckling av ledarskap i klassrummet vore en prioriterad aktivitet.
Respektera och ta tillvara varandras olikheter
Vi har många i personalen på Laröds skola som har ett annat etniskt ursprung än det svenska. Vi ser detta som en enorm tillgång och använder den breda språkliga kompetensen i det dagliga arbetet. Eftersom vi har elever med många olika modersmål så tar vi hjälp av varandra för att nå ut till alla. I vår organisation anser vi att mångfald berikar oss. Vår värdegrund står för att olikheter ger en kraftfull dynamik och bredare kompetens inom verksamheten. Vi har nyanlända som arbetar hos oss och vi ger dem en god start för att få kunskap om den svenska skolans uppdrag.
Ge och få löpande feedback på arbetsplatsen
Instagram används som kanal för att lyfta medarbetare som gör positiva saker för vår arbetsplats och även för att presentera oss för omvärlden. I de interna breven från skolledningen lyfts särskilda insatser av personal. Vi ger och får feedback utan omvägar.