Linda Brink på socialförvaltningen

NZ
Nathalie Zarrabi

Linda Brink jobbar som specialpedagog på socialförvaltningen. Hon är nominerad till utmärkelsen årets möjliggörare.

Just nu arbetar Linda med problematisk skolfrånvaro och utbildar och handleder medarbetare på socialförvaltningen i stödmaterialet Stärka. Hon arbetar för att minska mellanrummet mellan SFF och SOF. Genom kunskap och evidens och en smula ödmjukhet försöker hon skapa förståelse för våra olika roller. Problematisk skolfrånvaro är ett komplext problem och det är först när vi arbetar tillsammans som vi har en möjlighet att hjälpa barn/ungdomar och deras familjer.

Nomineringstext

Så här säger personen som har nominerat Linda till årets möjliggörare:

Beskriv hur personen/gruppen skapar möjligheter och utvecklar staden

”Linda Brink började arbeta på Socialförvaltningen under 2022 i ett projekt med uppdraget att inrikta sig på att undersöka och ta fram stödmaterial och modeller för att främja samverkan mellan socialtjänst och skola, med fokus på problematisk skolnärvaro. Parallellt arbetade hon på individnivå i olika ärenden för att ge stöd som syftar till att öka barnets skolnärvaro. Den problematiska skolnärvaron ökar tyvärr i hela Sverige, vilket inte minst märks på ärendeinflödet på BUF. Genom sin breda kompetens som specialpedagog, positiva inställning och gudomliga tålamod har Linda lyckats att ta sig igenom alla möjliga typer av motgångar. Linda arbetar nu för fullt och effektivt med att implementera arbetsmodellen Stärka, som hon tagit fram tillsammans med Kajsa Rosengren Larsson. Stärka som är ett gediget material för att utreda och behandla barn med problematisk skolnärvaro och dess nätverk. Genom att sprida sitt arbete och kompetens minskar hon inte bara på socialsekreterarens, familjebehandlarens eller skolpersonalens ångest och bördor, utan hjälper barn och familjer att få lyckas i skolan, vilket har ovärderliga effekter på hela samhället.”

Beskriv hur personen/gruppen för samman människor och samarbetar med olika funktioner/verksamheter

”Lindas arbete syftar främst till att skapa god samverkan mellan skola och socialtjänst för att hitta gemensamt språk och tydliga former för att stötta barn med problematisk skolnärvaro. Linda är initiativtagare till att föra dialog mellan politiker, socialtjänst och skola, för att skapa nya och hållbara former för samverkan. Linda som har mångårig erfarenhet av att arbeta inom skolan och nu även socialtjänst använder sig av sin kompetens för att underlätta och möjliggöra samverkan, vilket är minst sagt är komplicerat när olika perspektiv ska mötas.”

Beskriv hur personen/gruppen har ett inkluderande arbetssätt och tar ansvar för och ser till helheten i samarbetet

”Linda är ett ovärderligt stöd för socialsekreterare och familjebehandlare som hon handleder, utbildar, stöttar och inspirerar. Även för externa aktörer som skolpersonal och föräldrar vilka hon möter på skolmöten. Detta gör hon med en värme och skärpa som sprider hopp om att en positiv förändring är möjlig. Alla som mött henne vet vad jag menar. I materialet Stärka görs kartläggning med alla involverade för att få en helhetsbild av vilka som är orsakerna och eventuella lösningar till problematiken. För att möjliggöra implementeringen arbetar Linda aktivt och outtröttligt med att möjliggöra samverkan på olika nivåer mellan skola, socialtjänst och familjer.”

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.