Maria park förskolor, skol-och fritidsförvaltningen

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin

Maria park förskolor på skol-och fritidsförvaltningen är  vinnare av guld i utmärkelsen årets arbetsplats.

Vinnare av guld i 2022 års utmärkelse Årets arbetsplats

Juryns motivering: På Maria parks förskolor tar de vara på varandras kompetenser genom ett kollegialt lärande. Med ett stort engagemang har de fokus på utveckling och elevernas bästa. Maria parks förskolor prisas för sin delaktighet, samspel och sitt hållbara medarbetarskap.

Så här säger personen som har föreslagit Maria park förskolor till utmärkelsen årets arbetsplats:

Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen:
”Vi börjar varje läsår med att skriva ner vilka förväntningar vi har på varandra inför läsåret. Medarbetarna till ledningen och ledningen till medarbetarna. Utifrån detta har vi sedan en dialog om vilka förutsättningar varje medarbetare behöver för att lyckas i sitt uppdrag under året. Vi har möjlighet till 4 st extra samtal med vår ledning utöver medarbetarsamtal och lönesamtal. Ett led i att vi skall lyckas med att leda oss själv i vårt uppdrag och i vår löneprocess. Vi “sätter” även vår egen lön i relation till ram och styrdokument. En modell som vi har arbetat fram och följt under flera år. På varje avdelning gör vi även en tydlig ansvarsfördelning så alla är delaktiga och samspelar i vardagen. På detta sätt använder vi vår kompetens på ett strukturerat sätt. Vi har en transparens ang beslut. Det gör att alla är delaktiga och vet vad beslutet grundas på. Detta sker oftast på APT, där ledningen är tydlig med hur processen går. Vi samspelar med andra instanser i staden, där barnens projekt hypoteser leder till kontakt med dessa. Ni nätverkar på flera olika sätt i pedagogiska frågor, studiebesök och är inspiratörer flera social medier. Vi syns och hörs!”

Beskriv hur ni tar ansvar för er hälsa, livsstil och sätter gränser i vardagen:
”Vi har under två år arbetat med att stärka våra friskfaktorer både individuellt och i grupp. På Apt varje månad gör vi en övning tillsammans som är stärkande, energigivande, avstressande mm för att få ett hållbart medarbetarskap över tid. Det är upp till var och en att fortsätta göra övningen i sin vardag för sitt eget självledarskap. Vi har även tid avsatt till att reflektera över våra friskfaktorer. Vi uppmuntrar varandra till att utnyttja friskvårdsbidraget i olika träningsgrupper. Våra lådcyklar och vår fantastiska närmiljö bjuder in till aktiv vardag.”

Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt:
”För att öka vår gemensamma kvalité i vardagen och koppla vår undervisning till vetenskaplig grund har vi med hjälp av samtalsledare i mindre grupper regelbundet arbetat med gemensam litteratur. Detta för att stärka individ och arbetslag i att våga utveckla sin undervisning samt att skapa samsyn mellan våra avdelningar/förskolor Sammansättningen av grupperna har bidragit till att vårt kollegiala lärandet har utvecklats. Vår pedagogista stödjer och utmanar oss i vår undervisning, pedagogiska dokumentation och det systematiska kvalitetsarbete regelbundet. Vår arbetsmapp som vi tagit fram stödjer pedagogerna i deras undervisning mot våra styrdokument. Årshjulet är till för att stödja pedagogernas i deras SKA arbetet. Vi har en ateljerista som utmanar barn och pedagoger i de estetiska uttryckssätten regelbundet samt en bibliotekarie som stödjer projektet med adekvat litteratur samt läs och skrivutveckling i ett 1-16 årsperspektiv. Vi har förväntningar på oss att delta på minst en fortbildning inom Reggio Emilia filosofin per år. Ledningen uppmuntrar till fortbildning och ger oss förutsättningar att sprida våra tankar och erfarenheter vidare i olika forum.”

Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter:
”Vi ser olikheter som en vinst och uppmuntrar till att tänka och förstå saker på olika sätt, för att komma fram till ett gemensamt samsyn. Vi är flera nationaliteter representerade i vår verksamhet och medarbetargrupp vilket stärker oss som grupp och ökar vår förståelse för varandra. Vi kan hjälpa varandra i olika situationer. Tex förklara olika tankar, oskrivna regler mm i kulturer och uttryck så vårt bemötande utvecklas. Vi ser vinster med att bjuda in nystart arbetare till vår verksamhet. Vi tar stöd av varandra i vårt kvalitetsarbete och vet vem vi ska fråga om specifika saker. Vi är bra på olika saker och tillsammans är vi bäst!”

Beskriv hur ni tar till vara på varandras idéer och visar varandra uppskattning:
”Vi har varje år möjlighet att delta i olika grupper i verksamheten tex processgrupp, organisationsgrupp, digitaliseringsgrupp, vfu-ansvar, mm. Som medarbetare kan man alltid komma med förslag på olika områden man vill vara med och utveckla och får då möjlighet att göra det. På kompetensdag eller i vardagen. Vi har Inspirationsdagar där vår undervisning och lärmiljö står i fokus. Kollegor besöker varandra och ger feedback. 2 saker som är tydliga och bra i relation till styrdokument och uppdrag och 1 önskan om utveckling/förbättring.”

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.