Marie Cederberg på socialförvaltningen

Marie Cederberg jobbar som sakkunnig inom barn och unga på socialförvaltningen. Hon är nominerad till utmärkelsen årets vardagshjälte.
Som sakkunnig är Maries uppgift att ge råd och stöd för att underlätta vardagen för socialsekreterarna så att de ska kunna fortsätta göra det fantastiska och viktiga arbete de gör för våra mest utsatta barn. Socialsekreterare och arbetsledare stöter dagligen på svårigheter och situationer som de behöver stöttning i för att i sin tur kunna ge bästa möjliga stöd till de barn och familjer vi möter. Eftersom området är stort, komplext och det är mycket man måste ha koll på så behöver både nya, gamla och arbetsledare stöd i hur man gör, hur man kan tänka och hur man kan förhålla sig till dessa svårigheter.
Nomineringstext
Så här säger personerna som har nominerat Marie till årets vardagshjälte:
Beskriv hur personen/gruppen har gjort det där lilla extra
Person 1: ”Marie finns alltid där för alla som behöver använda sig av hennes enorma kunskapsbank. Hon svarar alltid så fort hon kan på mail och telefon när man behöver hjälp.”
Person 2: ”Marie har hjälpt mig sedan dagen jag började på BUF. Hon är en genuin och engagerad person som alltid gör det lilla extra för att medarbetare och klienter ska lyckas. Om jag kommer till Marie med en fråga släpper hon allt annat hon har och riktar 100 % fokus åt mig. Hon har hjälpt mig på ett sätt som få andra kan göra.”
Person 3: ”Hjälper alltid till med ett leende på läpparna. Sitter på en enorm kunskapsbank som både handläggare och chefer har stor glädje av. Hon sprider glädje och kunskap på förvaltningen och har många bra ideér för effektivisering av arbetet för handläggarna!”
Person 4: ”Marie tar sig alltid tid att lyssna och dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter och finns tillgänglig när man har fastnat i något krångligt ärende.”
Beskriv hur personen/gruppen har varit lyhörd för dina behov
Person 1: ”Marie har en massa bra formuleringar som man kan använda sig av i skrivandet av utredningar. Hon finns alltid till och hjälpa en i akuta ärendet och lättar på min stressbörda i samband med detta.”
Person 2: ”Marie uppmärksammar ens styrkor och ger en positiv feedback på dessa. Hon uppmärksammar även ens svagheter och ger konkreta tips för hur man kan utvecklas till det bättre.”
Person 3: ”Hennes idéer gällande effektivisering av vårt administrativa arbete har varit guld värt för att vi handläggare ska kunna vara mer tillgängliga för de invånare i staden vi är till för.”
Person 4: ”Det är lätt att gå till Marie och be om hjälp och vägledning. Även när man vet att hon har mycket att stå i är hon villig att hjälpa till. Har hon inte möjlighet direkt så återkopplar hon alltid när hon har tid och möjlighet.”
Beskriv hur personen/gruppen har bidragit till förbättring av din och/eller andras vardag
Person 1: ”Marie finns alltid tillgänglig och man känner en trygghet i att man får hjälp och bra svar och idéer. Dessutom är hon alltid glad och positiv.”
Person 2: ”Marie ställer upp i alla lägen och finns tillgänglig även när hon har som mest att göra. Det är inte bara jag som känner såhär. Hon har nog hjälpt alla mina medarbetare med minst en utredning och ett ’vardagsproblem’.”
Person 3: ”Kortare skriftlig utredning där det är lämpligt, tips och hjälp i olika typer av ärenden, samlat dokument, mallar och hjälptext i ett system för att underlätta för handläggare.”
Person 4: ”Jag har själv lärt mig enormt mycket av Marie under de tre år jag jobbat på denna arbetsplats. Har först haft henne som chef och därefter gått till henne i rollen som sakkunnig. Tror att de flesta av mina kollegor har uppfattningen att Marie är en enorm tillgång för oss.”