Mottagningsenheten på socialförvaltningen
Mottagningsenheten på socialförvaltningen är vann utmärkelsen årets nytänk i kategorin årets misstag 2018/2019.
Vinnare av 2018/2019 års utmärkelse Årets nytänk i kategorin Misstag
Juryns motivering: Mottagningsenheten visar prov på hur felsteg kan leda till nyttiga lärdomar för den egna verksamheten. De prisas för stort mod, god förmåga till självreflektion och för de insikter och lärdomar de tillsammans har nått fram till.
Mottagningens uppdrag är att ta emot och bedöma de anmälningar och ansökningar gällande personer i alla åldrar som inkommer till socialförvaltningen. Mottagningen förmedlar råd och stöd till stadens invånare samt har en informerande funktion till invånare och anmälningspliktiga som arbetar i staden.
Så säger personen/personerna som har föreslagit mottagningsenheten till årets nytänk:
För att de vågade testa och för att de lärde sig mycket på resans gång även om det inte blev som de tänkt 🙂 Med goda intentioner ville mottagningen nå ut till fler unga vuxna som blivit omhändertagna av polisen på grund av berusning genom att öppna upp flera olika digitala kontaktformer. Med engagerade medarbetare iordningställdes ett digitalt rum med olika former av tekniska hjälpmedel. Medarbetarna specialutbildades i tekniken och testkörde upplägget med hjälp av våra brukarutvecklare. Vi gjorde denna seriösa satsning utifrån att vi förutsatte att 18-25-åringar skulle bli intresserade av kontakt med oss om vi gjorde kontakten digital. Samtliga av dem som blev erbjudna digital kontakt tackade nej till detta! När de intervjuades i efterhand om anledningen till att man tackade nej var det för att de inte ville ha kontakt med socialtjänsten överhuvudtaget, oavsett kontaktform. En av de tillfrågande tyckte till och med att det var jättekonstigt att hen skulle ha ett digitalt möte med oss, om hen ville prata med oss skulle det vara IRL (i riktiga livet). En försiktig lärdom av detta, är att den egna drivkraften till att ta kontakt får antas vara av betydande vikt hellre än kontaktformen i sig. Tanken var god men än så länge verkar det ju vara så att man hellre kommer hit än använder digital teknik vid samtal. Däremot har detta lett till en massa andra möjligheter till exempel att vi har möjlighet att erbjuda vårdnadshavare på annan ort möjlighet att delta digitalt och även anmälare som inte har möjlighet att närvara fysiskt. Vi har till exempel använt rummet och tekniken till att hålla anställningsintervjuer där den sökande inte kunnat närvara fysiskt och andra grupper i förvaltningen har lånat rummet för att ha digital handledning, utbildning och nätverksmöten. Själva processen kring skapandet av nya digitala kontaktformer skapade också en nyfikenhet och drivkraft hos andra medarbetare och chefer till att prova och testa nya sätt och har till exempel bidragit till att vi snabbare utvecklat andra digitala tjänster som till exempel att kunna göra anmälningar digitalt.