Salladsgatans förskola, skol- och fritidsförvaltningen

Salladsgatans förskola på skol- och fritidsförvaltningen är nominerade till utmärkelsen årets arbetsplats.
Nomineringstext
Så här säger personen som har nominerat Salladsgatans förskola till årets arbetsplats:
Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen
”Under det senaste året har vi fått en kraftig minskning i barnantalet och hamnat i en process med övertalig personal. Informationen gick ut tidigt och under hela processen har medarbetarna varit delaktiga på ett positivt sätt. De har stöttat de som drabbats hårdast av förändringar, hjälpt till att förklara för varandra vad som är bakgrunden till beslutet och hela tiden haft barnen i fokus på ett positivt sätt. Den lokala samverkansgruppen har en positiv ton och deras roll är viktig i dessa situationer.”
Beskriv hur ni tar ansvar för er hälsa, livsstil och sätter gränser i vardagen
”Ett gemensamt beslut är taget att det enda arbete som förläggs på kvällstid är föräldramöte. Vi har ett pågående projekt kring Hållbart arbetsliv som lett till en ökad förståelse kring hur var och en själv kan ta ansvar för sin hälsa och frisknärvaro. Planeringstid för förskollärarna är förlagd utanför ordinarie schema vilket skapar mindre stress och ett mer hållbart arbetsliv då de får större inflytande över var och när de förlägger denna tid. En plan finns för att skapa samma möjligheter för barnskötarna. Det skrattas mycket på förskolan! Arbetsglädjen känns hög och ambitionen likaså, vilket ibland kan leda till att man vill för mycket, men då hjälps vi åt att lyfta allt positivt som görs och att känna att det är ’good enough’.”
Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt
”De senaste åren har vi utvecklat ett arbetssätt med läroplansstrategier för att säkerställa att vi arbetar mot alla mål i förskolans läroplan. Arbetet har anammats otroligt positivt och hade sitt ursprung i dialoger på APT där detta kom upp för flera år sen. Den gemensamma bilden är att arbetet blivit enklare, tydligare och än mer professionellt. I dessa läroplansstrategier hakar all undervisning i och pedagogernas analysförmåga har utvecklats otroligt mycket under dessa år. Idag kan alla svara på vad de gör och varför samt vilka effekter det får. Mig veterligen är vårt förskoleområde ensamma om dessa strategier.”
Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter
”Medarbetarna består uteslutande av legitimerade förskollärare och utbildade barnskötare med en stor stolthet över sitt arbete. Det är en stor spridning i ålder, erfarenhet i yrket, egenskaper etc… men alla är lika viktiga. Med en tydlig ansvarsfördelning mellan förskollärare/barnskötare/arbetslag är alla trygga i vad som är deras roll och att alla är en del av något större. Samtal om både lätta och svåra saker kan lyftas och leda till utveckling. Hjälpsamhet och respekt genomsyrar mentaliteten. Jag upplever att det finns en stark yrkesstolthet!”
Beskriv hur ni tar till vara på varandras idéer och visar varandra uppskattning
”Det finns en stark gemenskap som visar sig i att alla hjälper varandra, både praktiskt i vardagen och när utmaningar uppstår. Arbetslagen har förändrats och varierats mycket under de senaste åren och även om det funnits motstånd till förändringarna i bland så slutar det allt som oftast med att de lyckas vända det till något positivt. Medarbetarna har på så vis många olika erfarenheter från olika arbetslag som gör att de tar med sig nya erfarenheter och kunskaper in i sitt nya arbetslag. Det finns en stark dela-kultur där medarbetarna prestigelöst både kan be varandra om hjälp men också komma med goda råd och förslag till varandra om hur arbetet kan genomföras.”