Sociala tjänstehundar, socialförvaltningen

Initiativet Sociala tjänstehundar är nominerade till utmärkelsen årets innovation.
Nomineringstext
Beskrivning av hur initiativet uppfyller kriterierna för utmärkelsen årets innovation. Läs mer om initiativet här.
Beskriv hur ni jobbar med tydliga effektmål och effekthemtagning
Effektmål:
- Snabbare relationsbyggande, kortare utredningstid, mer effektiv användning av tid i ärenden där hund används som en insats.
- Klienter i boende som har hund närvarande regelbundet mår bättre, blir mer självständiga och kräver mindre personalinsatser.
Sekundärvinsterna är många och har följts i en enkät till medarbetare och klient som kan summeras i att hundarna har:
- Använts som löpande insats mer än punktinsats
- Bidragit till ett ökat välmående i och efter mötena för klienterna
- Delvis ökat tryggheten i samtalen
- Markant ökat delaktigheten i samtalen
- Markant ökat koncentrationsförmågan i samtalen
- I samtliga fall minskat stressnivån i samtalen
- Hundförarna beskriver att insatsen öppnar dörrar och bygger broar och över tid kan utvecklas till en viktig förebyggande tidig insats som därtill kan ge en positiv bild av socialförvaltningen till våra besökare och stadens invånare.
Beskriv hur initiativet har potential att skapa värde för många (skalbarhet)
Vi är första socialtjänst i Sverige att testa att använda vårdhundar i mötet med klienter på detta vis. Vissa kommuner har utbildad enstaka hundar som används i hundägarens (medarbetarens) egna klientmöten. Här använder vi medarbetare och deras hundar som interna konsulter, som ger stöd med hund som en biståndslös insats, vilket medför möjlighet för många att ta del av metoden/verktyget i sina klientmöten. Potentialen och skalbarheten är därför stor och nationell. Vi ser ett intresse från bland annat SFF och VOF att testa detta arbetssätt efter att vi varit där och praktiserat med hundarna med goda effekter.
Beskriv på vilket sätt initiativet har innovationshöjd
Ingen annan kommun i Sverige har implementerat ett liknande systematiskt arbetssätt med vårdhundar.
Idag kan det ta flera möten och väldigt lång tid (ibland upp till ett år) att bygga tillit till en klient att öppna upp sig så vi kan erbjuda rätt stöd. Här utmanar vi traditionella arbetssätt med en innovativ metod som faktiskt kan skapa värden som ingen människa eller trevlig lokal kan göra. Hundarna öppnar dörrar och bygger broar på ett helt annat sätt än något vi annars har i vardagen som verktyg. Vi har sett att hundens deltagande skapar den trygghet som behövs för att barn och unga framförallt ska våga dela med sig så vi kan hjälpa dem snabbare och mer träffsäkert.
Beskriv hur initiativet löser ett problem inom ett strategiskt område (utmanar kärnverksamheten)
Behovet att hitta sätt att effektivisera myndighetsutövningen och säkerställa en god och säker vård för våra klienter är prioriterat.
Beskriv hur ni har samarbetat med fler förvaltningar och/eller externa partners
Vi har samarbetat med Vårdhundskolan för att forma insatsen baserat på deras erfarenheter från vården, samt initialt lånat deras konsulter och hundar för att komma igång med ett test i liten skala. Vi har även samarbetat med SFF och VOF genom att de varit med och testat insatsen på deras klienter.
Något mer ni vill berätta?
Lo och Chili och deras husse och matte förmedlar dessa berättelser från klienter:
”En kvinna har flera gånger uttryckt sin tacksamhet för Chilis deltagande i hennes ansökningsprocess. Hon beskrev vilken skillnad Chili gjort för hennes mående i processen. Hade själv ansökt om att ha med hund.”
”En mamma besöker oss med sin 20-årige son som mist körkortet, jobbet och rökt cannabis länge. Är inte intresserad av förändring. Tar med Lo, har ett samtal och mannen kan därefter tänka sig fortsätta om Lo deltar. Idag är han motiverad, har slutat med cannabis, genomgår HAP, har medicinsk kontakt med läkare på MSNV och har fått tillbaka jobbet.”