Västra Berga fritidshem, skol- och fritidsförvaltningen

Västra Berga fritidshem är vinnare av silver i utmärkelsen årets arbetsplats.
Juryns motivering:
På Västra berga fritidshem har de ett härligt arbetsklimat med högt till tak, där idéer får ta plats och där de reflekterar tillsammans. De är måna om att ha balans i livet, se hela individen och strävar efter att vara en plats att längta till.
Så här säger personen som har föreslagit Västra Berga fritidshem till årets arbetsplats:
Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen
”Västra Berga fritidshem har arbetat med nytänk och tillsammans har vi anpassad grundskola och grundskola tillsammans på fritids. Det innebär att personalen arbetar tätt tillsammans och med alla elever. Att slå ihop två verksamheter till en har varit en utmaning och vi är en bit på vägen men har fortfarande en del kvar. Personalens engagemang, kompetenser, samarbete och gemenskap bidrar till ett härligt arbetsklimat i vår utvecklingsresa. Vi stöttar varandra, reflekterar tillsammans och är inte rädda för att vara kritiska vänner. Det som verkligen bidrar till ett gott och härligt klimat är att vi alla bidra på olika sätt. Vi alla är den del av verksamheten och förgyller dagen för såväl elever och personalen.”
Beskriv hur ni tar ansvar för er hälsa, livsstil och sätter gränser i vardagen
”Vi stöttar varandra och kan be om hjälp samt erbjuda hjälp vid jobbiga arbetssituationer. Personalen står aldrig ensamma i verksamheten och beslut. Personalen finns tillgängliga som bollplank så att ingen går och grubblar över något. Vi anpassar schema så gott det går efter önskemål så man kan balansera hälsa och livsstil. Vi ser också stora fördelar med att arbeta hälsofrämjande i verksamheten vilket är til allas vinst. Vi tar inte med oss arbete hem utan antingen lämnar man över till en kollega eller så tar man vid nästa dag. Är det så att det är något som man inte kan släppa så finns alltid rektorerna tillgängliga. Vi strävar efter att vår verksamhet är en plats att längta till både för eleverna och personalen. Har man en glad, positiv och stimulerande arbetspalats så bidra det till en god hälsa.”
Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt
”Vi använder våra kompetenser på bästa sätt så det gynnar alla våra elever. Vi är mitt i en utvecklings resa där vi försöker hitta balans för eleverna tillsammans med undervisning med kvalitet. Vi har personal som har otroligt med kompetens kring olika elevgrupper. Genom att arbeta tillsammans anpassad grundskola och grundskola på fritidshemmet så lär vi av varandra på bägge håll. Kompetenserna hos personalen stannar inte hos en elevgrupp utan öppnas för alla elever. Vi ser också en vinning i att personalen lära av varandra och kan på så sätt utveckla undervisningen ytterligare.”
Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter
”Vi ser varandras olikheter som positiv drivkraft. Vi alla kan bidra till att utveckla verksamheten och våra elever med just våra olikheter. Det är olikheterna som ligger till grunden för en tillåtande, accepterande och kärleksfull verksamhet. Alla våra elever är olika och har olika behov. Samma är det för oss vuxna. Har man det med sig och bemöter alla på ett likvärdigt sätt så har man en bra grund att stå på. Våra olikheter är våra styrkor om det arbetar tillsammans i acceptans. Våra olikheter ger oss också insikt i hur vi själva fungerar och reagera detta kan vi sedan reflektera över och på så sätt utvecklas som person och kollega. Vi lär av varandra. Ibland är vi inte alla överens och hos oss är det okej så länge vi respekterar varandra och att vi har rätt att tycka olika. Det som är viktigt är hur vi går vidare tillsammans.”
Beskriv hur ni tar tillvara på varandras idéer och visar varandra uppskattning
”På Västar Bergas fritidshem uppmuntras man att ständigt testa nytt med elevernas bästa framför sig. Här är inga idéer dumma eller konstiga. Alla idéer får ta sin plats. Kommer det en idé så är det flera som genast börja tänka tillsammans och så är utvecklingen igång. Det är inte alltid som idéerna blir bra när de prövas i verksamheterna med då reflekterar vi tillsammans och ger nya infallsvinklar för att se om vi kan snurra fler varv kring iden. Att vi uppskattar varandra visas tydligt med hur vi talar och lyfter varandra. Vi är inte rädda för att lyfta kollegor och ge beröm. Det som är det fina hos personalen är att det visar uppskattning för varandra genom små vardagliga saker. Fråga hur man mår, ge ett leende, frågar om aktiviteten gick bra, håller upp en dörr och så mycket mer.”