Västra Ramlösa fritidshem, skol- och fritidsförvaltningen

NZ
Nathalie Zarrabi

Västra Ramlösa fritidshem på skol- och fritidsförvaltningen är nominerade till utmärkelsen årets arbetsplats.

Nomineringstext

Så här säger personen som har nominerat Västra Ramlösa fritidshem till årets arbetsplats:

Beskriv hur ni är delaktiga och har ett bra samspel på arbetsplatsen

”Vi är lösningsfokuserade och ser varandra när situationer kräver det. Det kan vara att vi hört att någon har ont om personal på en annan avdelning, att någon inte kan öppna rastboden eller hålla i en rastaktivitet, då är vi snabba med att erbjuda varandra hjälp. Vi har både grupper där vi chattar eller så ringer vi varandra. På detta sätt skulle jag vilja säga att vi har ett otroligt gott samspel avdelningarna emellan.”

Beskriv hur ni tar ansvar för er hälsa, livsstil och sätter gränser i vardagen

”Vi är duktiga på att pusha varandra men även att prata med varandra om allt möjligt. På våra fritidsmöten råder de många skratt vilket vi tycker är viktigt på en arbetsplats. Vi skojar mycket med varandra. Det ska vara roligt att gå till jobbet!”

Beskriv hur ni utvecklar er verksamhet, era kompetenser och provar nya arbetssätt

”Vi är ett gäng som ständigt vill utvecklas. Vi pratar mycket om att vi har goda förutsättningar på vårt jobb men att vi även är medvetna om den komplexa yrkesroll vi har. Med den komplexa yrkesrollen menas den om att vi har två roller i skolan. En där vi antingen undervisar i ämnen som bild, musik, idrott och håller i rastaktiviteter på förmiddagen men samtidigt en roll på eftermiddagen på fritids. Den som är vår huvudroll. En diskussion vi nu har på våra fritidsmöten som är återkommande är hur vi ska få in mer samverkan i klasserna. Denna punkt är även en punkt vi ifrån ledningen fått att diskutera på våra arbetslagsmöten med klasslärare. Vi diskuterar därför mycket nu hur vi kan jobba kring samverkan utöver de ämnen vi i nuläget har. Någon avdelning har kommit längre än andra men målet är detsamma, att få en ökad förståelse kring vad samverkan är och hur klasslärare och lärare i fritidshem kan samverka så att båda yrkesrollers kompetenser får träda fram.”

Beskriv hur ni respekterar och tar tillvara varandras olikheter

”Vi har fritidsmöten varje onsdag mellan kl 10-12. En onsdag som är helig för oss då bara vi på fritids träffas tillsammans med vår chef Lena Svensson som ger oss denna förutsättning som vi vet att alla fritidshem inte har. Där träffas i i två timmar och diskuterar sådant som berör oss alla på fritids. Där får man tycka till om de olika punkterna vi har på vår dagordning. Det kan vara punkter som chefen, arbetslagsledare eller någon annan lärare i fritidshem skrivit i förväg. Det kan t.ex. handla om hur vi vill utforma vår årliga julbasar, vart vill vi att intäkterna ska gå? fritidshemmets dag, hur vill vi ha den? vilka pedagogiska diskussioner vi vill ha på våra möten? vill vi ha handboll under lovet? osv, Jag upplever att alla får komma till tals och vi lyssnar på varandras förslag som vi sedan skriver ner och röstar i de fall som det krävs.”

Beskriv hur ni tar till vara på varandras idéer och visar varandra uppskattning

”Jag tycker att vi är duktiga på att berätta för varandra när vi tycker att den andre har gjort något bra. Det kan vara så simpelt som att berätta det för den andre. Det kan t.ex. vara när vi visar våra FRIPPAR (fritids pedagogisk planering) på våra möten som vi är duktiga på att ge varandra feedback. Då kanske vi säger ’så bra gjort, vad klokt det har inte vi tänkt på, tack det ska vi också prova, tack för tips’ osv. Vi är duktiga på att ta del av varandras idéer!”

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.