Vad tycker du? Vilket ansvar ska den nya verksamhetschefen få?
Det finns idag fyra verksamhetschefer inom vård- och omsorgsförvaltningen. En kartläggning av chefernas arbetsmiljö har lett till slutsatsen att det behövs en ytterligare verksamhetschef. Men vilket ansvar ska denna chef få? Hur ska ansvaret fördelas mellan verksamhetscheferna? Du som medarbetare får gärna tycka till om dessa frågor.
Följande alternativ till indelning har diskuterats inom förvaltningsledningen, det finns kanske fler alternativ.
- Eget verksamhetsområde för HSL.
- Geografisk indelning (delas in i 3 områden som innehåller vårdboende, hemvård, dagverksamhet).
- Klassisk indelning (VO1: Vårdboende, VO2: hemvård, inklusive kopplad HSL, VO3: övrigt, korttidsverksamhet, dagverksamheter, Matomsorg.
- Dela hemvården i två geografiska spegelbilder, VO1 vårdboende oförändrat.
Det finns så klart fördelar och nackdelar med de olika alternativen och det känns angeläget att få en bra bild kring dessa. Även om du inte förordar ett alternativ kan du ändå delta och ta dig tid och beskriva fördelar och nackdelar.
Här hittar du enkäten:
https://bit.ly/VOFLedningsorganisation
Bakgrund
Som ett inriktningsmål föreslås 35 underställda medarbetare per chef. Ökad chefsnärvaro ger möjlighet till feedback till medarbetare och uppföljning av sjukfrånvaro. Mindre ledningsgrupper är ett sätt att förbättra dialogen och möjligheterna för ett mer tillgängligt och närvarande ledarskap för enhetscheferna.
Utredningen i sin helhet hittar du här:
Bilaga, förvaltningsövergripande handlingsplan
Översyn av ledningsorganisation efter arbetsmiljökartläggning 2019