Hemma med sjukt barn

Du kan få tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan om du behöver avstå från ditt arbete för vård av barn (VAB).

Försäkringskassan har information om vad som gäller kring tillfällig föräldrapenning för VAB och vilka villkor som behöver vara uppfyllda för att du ska ha rätt till ersättning.

Anmäla VAB

Anmäl till din chef att du är hemma på grund av vård av sjukt barn samt rapportera din frånvaro i HR-systemportalen Självservice P eller Medvind, beroende på vilket system du rapporterar i. Du som är timavlönad och registrerar dina arbetade tider i självservice P ska anmäla din frånvaro via blanketten Frånvaroanmälan timavlönad.

Öppna blankett – Frånvaroanmälan timavlönad (docx, 37 KB)

Ansöka om ersättning

När du börjar arbeta igen ansöker du om ersättning hos Försäkringskassan för de dagar/timmar du avstått från att arbeta. Om barnet är under 12 år och du är hemma på grund av sjukt barn i mer än sju kalenderdagar (måndag-söndag) måste du skicka in ett intyg från läkare eller sjuksköterska till Försäkringskassan.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.