Aktivitetsbaserat kontor
På en aktivitetsbaserad arbetsplats är aktiviteten i centrum för utformningen. Medarbetarna har inte egna arbetsplatser utan väljer plats utifrån den uppgift som ska utföras.
Grunden i det aktivitetsbaserade kontoret (ABV) är att man skapar olika zoner som är skräddarsydda efter vilken typ av arbetsuppgifter och aktivitetsnivåer som just den arbetsplatsen har.
När medarbetarna kommer till arbetsplatsen tänker de igenom vilka uppgifter som ska utföras och väljer zon utifrån detta. För medarbetare som behöver arbeta i grupp finns zoner som gör det möjligt. För medarbetare med arbetsuppgifter som kräver koncentration finns zoner för detta där de kan vara fria från störningar.
Införande av ABV gör planlösningen mer yteffektiv, verksamheten mer flexibel och skapar mer plats till olika typer av rum. Det underlättar tvärvetenskaplighet, kunskapsdelning och generell trivsel hos medarbetarna. Goda relationer med kollegorna och spelregler är avgörande faktorer för att uppnå detta. Efter ett införande är det viktigt att följa upp att det aktivitetsbaserade arbetssättet efterlevs och att nyanställda får en introduktion om hur kontoret fungerar.