Stöd för chef: Identifiera verksamhetens kompetensbehov

Den här processen beskriver hur du kan göra för att identifiera och analysera verksamhetens behov av kompetens. 

Analysen ger en helhetsbild av kompetensläget och är ett bra underlag för beslut om rekrytering, kompetensutveckling och verksamhetsutveckling. Syftet är att alla beslut som rör bemanning och kompetensutveckling ska fattas på väl underbyggda grunder.

Gör gärna analysen i samband med den årliga verksamhetsplaneringen och vid förändringar i verksamheten , staden eller omvärlden som kan ha betydelse för verksamhetens kompetensbehov.

Så här kan du göra

I processen nedan hittar du allt du behöver för att skapa dig en helhetsbild av kompetensbehovet i verksamheten. Som stöd i dokumentationen finns en analysmall (docx, 175 KB) som du sedan kan använda som underlag för beslut.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.