Registrering
Vad ska registreras i diariet?
- Alla allmänna handlingar och ärenden som inte hålls systematiskt ordnade på annat sätt, det vill säga i verksamhetsspecifika system (manuella eller elektroniska) samt;
- Alla handlingar som innehåller sekretesskänsliga uppgifter som inte registreras på annat sätt (till exemple i ett handskrivet register).
Ett manuellt verksamhetsspecifikt system kan vara ordnat i en pärm eller i hängmappar. Exempel på elektroniska verksamhetsspecifika system är ekonomi-, löne- och personal-system, eller objektsrelaterade system för till exempel fastigheter och system för sociala ärenden.
Läs mer om vad som ska registreras i din nämnds dokumenthanteringsplan.
Vad ska inte registreras i diariet?
Handlingar av ringa betydelse för verksamheten behöver inte registreras. Exempel på sådana är:
- reklam, tidskrifter, nyhetsbrev
- kallelser, inbjudningar, dagordningar eller dokumentation till konferenser och kurser
- handlingar och meddelanden som skickats för kännedom
- enkla förfrågningar om till exempel öppettider eller begäran av kopior.
Respektive nämnds dokumenthanteringsplan styr hur nämndens olika typer av handlingar ska hållas ordnade.