Arbetsmarknadsförvaltningen ändrar riktlinjer och utgiftsnivåer för ekonomiskt bistånd
Jobbar du på en förvaltning där du har kontakt med personer som får ekonomiskt bistånd? Då behöver du känna till att arbetsmarknadsförvaltningen har nya riktlinjer och utgiftsnivåer om du får frågor. Det innebär bland annat att en del invånare kan få mindre bistånd beviljat än tidigare för vissa kostnader, medan andra får mer.
Förändringarna avser främst boende, reskostnader, hushållsel, hemförsäkring, bredband och tandvård. Läs mer om vad förändringarna innebär på helsingborg.se.
Just nu jobbar arbetsmarknadsförvaltningen med att gå igenom alla ärenden. Om de nya riktlinjerna påverkar en invånare kommer personen att få information i god tid av sin handläggare. I varje ärende görs alltid en individuell bedömning.
Om du får frågor i jobbet från invånare, hänvisa i första hand till informationen här på helsingborg.se. I andra hand kan du hänvisa till handläggaren i ärendet.
Då ska de nya riktlinjerna och utgiftsnivåerna genomföras:
- Nya ärenden – senast den 1 april.
- Pågående ärenden – innan den 30 september.