Arbetsmarknadsförvaltningen ändrar riktlinjer och utgiftsnivåer för ekonomiskt bistånd

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Jobbar du på en förvaltning där du har kontakt med personer som får ekonomiskt bistånd? Då behöver du känna till att arbetsmarknadsförvaltningen har nya riktlinjer och utgiftsnivåer om du får frågor. Det innebär bland annat att en del invånare kan få mindre bistånd beviljat än tidigare för vissa kostnader, medan andra får mer.

Förändringarna avser främst boende, reskostnader, hushållsel, hemförsäkring, bredband och tandvård. Läs mer om vad förändringarna innebär på helsingborg.se. 

Just nu jobbar arbetsmarknadsförvaltningen med att gå igenom alla ärenden. Om de nya riktlinjerna påverkar en invånare kommer personen att få information i god tid av sin handläggare. I varje ärende görs alltid en individuell bedömning.

Om du får frågor i jobbet från invånare, hänvisa i första hand till informationen här på helsingborg.se. I andra hand kan du hänvisa till handläggaren i ärendet.

Då ska de nya riktlinjerna och utgiftsnivåerna genomföras:

  • Nya ärenden – senast den 1 april.
  • Pågående ärenden – innan den 30 september.
Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.