Den 3–4 maj får vi ny telefonväxel – så påverkas du
Medan Telenor hjälper staden att byta till Telenor One X kan det bli tillfälliga störningar i telefonväxelsystemet och längre svarstider. I första hand gäller det den 3 maj. I och med bytet får du tillgång till smarta funktioner. Allt du behöver göra är att ladda ner en app.

Så genomförs bytet den 3 maj
Den 3 maj beräknas arbetet med att byta telefonväxel pågå mellan klockan 07.00–12.00.
Telenor börjar med att flytta över numret till Helsingborg kontaktcenter och andra prioriterade nummer till nya systemet. Målet är att dessa nummer ska fungera till klockan 08.00. Därefter flyttas gruppnummer och växelanknytningar. Med växelanknytningar menas de som idag har ett mobiltelefonabonnemang men även ett 042-nummer kopplat till abonnemanget, fasta telefoner, IP telefoner och analoga telefoner. Detta görs med cirka 1000 nummer åt gången.
042-nummer är inte nåbara under den tid då de flyttas över. Efterhand som de blir klara och testade fungerar de igen.
Mobiltelefonnummer med växelanknytning kommer att fungera som vanligt. Det blir ett kort avbrott under några sekunder när mobilnumret läggs om. Det betyder att pågående samtal bryts.
Så genomförs bytet den 4 maj
Den 4 maj beräknas arbetet med att flytta över abonnemang till det nya telefonväxelsystemet pågå från klockan 07.00–14.00. Då flyttas stadens mobilabonnemang över. Mobiltelefoner kommer att fungera som vanligt. Det blir ett kort avbrott under några sekunder när mobilnumret läggs om. Det betyder att pågående samtal bryts.
Du får ett SMS när ditt nummer har flyttats över till nya systemet
När ett nummer har flyttats över till det nya systemet så kommer Telenor att skicka ut ett SMS. Om du har en bordstelefon så får du ett uppläst SMS via ett samtal. I meddelandet uppmanas du att skicka texten ”telenoronex” till nr 222. När du gjort det så får du dina inloggningsuppgifter till mobilappen.
Telefonen nollställs när den flyttas över till nya systemet
Tänk på att din telefon blir nollställd när den är överflyttad. Det innebär att:
- Du måste lyssna av dina meddelande innan överflyttningen.
- Du måste tala in ett nytt röstmeddelande.
- Göra om eventuella vidarekopplingar och hänvisningar.
Få tillgång till smarta funktioner med Telenor One X appen
Genom att laddar ner appen Telenor One X till din mobiltelefon får du flera smarta funktioner.
Med hjälp av appen kan du på ett enkelt sätt:
- Ändra din status.
- Komma åt telefonkatalogen i telefonen.
- Se om kollegor är tillgängliga och hantera din röstbrevlåda.
- Koppla vidare samtal.
- Lägga in vilket nummer som ska visas när du ringer.
Telefon i datorn
Softphone är en slags telefon i datorn som många medarbetare får tillgång till. Det kan vara bra då du arbetar vid datorn eller då telefonen är urladdad. Du får appen automatiskt installerad på din dator och du loggar in med samma användarnamn och lösenord som till One x appen. På Telenors webbplats finns många guider som visar hur du använder funktionerna i Telenor One X.
Göra ett nytt svarsmeddelande
Du talar in ett svarsmeddelande genom att precis som tidigare ringa 888 och följa instruktionerna. Exempel på svarsmeddelande: ”Hej du har kommit till (förnamn, Efternamn) på Helsingborgs stad. Jag kan inte ta emot ditt samtal just nu. Lämna gärna ett meddelande efter signalen så ringer jag upp så snart jag har möjlighet. Om ditt ärende inte kan vänta så kan du ringa till Helsingborgs kontaktcenter på 042-10 50 00. Tack för att du ringde”
Ditt mobilnummer visas
Grundinställningen i mobilen är att ditt telefonnummer är synligt per automatik när någon ringer dig.
Så kan du felanmäla
Du ringer Supportcenter på 042-10 50 50 för felanmälan eller skickar e-post på supportcenter@helsingborg.se. Tänk på att det kan vara ett hårt tryck de första dagarna och att det kan ta längre tid att komma fram eller att få fel åtgärdade.
Så påverkas befintliga fasta telefoner
Har du en fast telefon så kommer du kunna fortsätta ringa från den även efter att numret har flyttats över till det nya systemet. Det går dock inte att ringa till telefonen. Du avbeställer din gamla telefon via Serviceportalen.
Få tillgång till appen via fasttelefon
För att få ditt användarnamn och lösenord till Telenor One X skickar du ett SMS med texten ”telenoronex” till nummer 222.
I din dator ska du ha fått ut appen Telenor One X. Med uppgifterna du får kan du logga in och göra ändringar för bordstelefonen.
- Starta telefonen med ett långt tryck på knappen med en grön bock om den är avstängd. Gå annars till steg 2.
- Tryck på Optionsknappen.
- Använd pilarna för att gå ner till meddelande, välj med knappen med en grön bock.
- Välj med piltangenterna ”skriv ny”.
- Välj med knappen med en grön bock.
- Använd knappsatsen för att skriva meddelande genom att upprepat trycka på knappen för att visa rätt bokstav. Vänta en sekund innan du trycker fram ny bokstav.
- Välj med grön bock knapp
- Skriv numret du vill skicka SMS till
- Välj sedan skicka med grön bock knapp
Mer information
Här kan du läsa mer om det nya telefonväxelsystemet.
Vanliga frågor och svar om växelbytet.
Behöver du komma i kontakt med oss i telefonväxelprojektet så kan du skicka meddelande till oss på telefoni@helsingborg.se.
Arne Gunnarsson
Hej Jan Peter! Du ska ha fått ett SMS från Telenor att ditt nummer som säger "kom igång med kommunikationsverktyget Telenor One X." I detta SMS står instruktionerna för att få ditt användarnamn och ditt lösenord. Det du ska göra är att skicka ett SMS med texten "telenoronex" till nummer 222. Har du inte fått något meddelande alls till ditt abonnemang så kan det vara så att din förvaltning missat att få med det på listan vi skickat till Telenor. Om så är fallet så skicka vilket nummer det gäller, vilken förvalting, avdelning och enhet du arbetar på till telefoni@helsingborg.se. Hoppas att detta löser ditt problem.
Arne Gunnarsson
Hej Martina! Idag ändrar du enkelt din status i Teleonor One X appen.
Arne Gunnarsson
Hej Betina! Prova igen och var noga med att se till att du är inloggad på rätt abonnemang i appen. Om det ändå inte fungerar så felanmäl till servicedesk.
Arne Gunnarsson
Hej Kristina! När du ska använda din röstbrevlåda så måste du ange ett nytt lösenord som du själv anger. Hoppas att detta är lösningen på ditt problem?
Arne Gunnarsson
Hej Henrik! Vad bra att du hittade rätt guide hos Telenor. Det finns svar på de flesta frågor där. Här kommer ändå länken för er som har Mac. https://www.telenor.se/foretag/kundservice/one/kom-igang/ladda-ner-app-datorklient/
Maria Nordstrand
Om du har fått en ny mobil med nytt simkort -så har du fått ny pinkod. Om du har fortsatta problem -felanmäl till supportcenter.