Den nya visselblåsarlagen ger utökat skydd för personer som rapporterar om missförhållanden
Den 17 december 2021 fick vi en ny lag (2021:809) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Enligt lagen är arbetsgivare med minst 50 anställda skyldiga att ha en funktion för att ta emot och utreda rapporter om missförhållanden. Helsingborgs stad har därför tagit fram en ny rutin för att rapportera och utreda missförhållanden, så kallade visselblåsartips.
Syftet med en visselblåsarfunktion är att motverka allvarliga oegentligheter som kan förekomma i stadens organisation, till exempel mutor och förskingring.
Funktionen för att ta emot rapporter har handlats upp av en extern leverantör. Just nu pågår arbetet med att genomföra den. Den 17 juli 2022 ska det senast vara klart. Inom kort får du mer information om hur funktionen fungerar och hur du kan rapportera om du misstänker att det förekommer missförhållanden på din arbetsplats.