Digitaliseringsavdelningen satsar på en ny IT-portal

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

För att göra det lättare för stadens medarbetare att felanmäla, beställa IT-utrustning och program planerar digitaliseringsavdelningen att lansera en ny IT-portal den 29 januari. IT-portalen fokuserar på självservice, tillgänglighet och automatisering. Det innebär ett nytt sätt att kontakta digitaliseringsavdelningen och ett nytt sätt att till exempel felanmäla och beställa.

Så förändras kontaktvägarna i och med med nya IT-portalen. Mejlen till supportcenter tas bort men du kommer fortfarande att kunna ringa.
Så förändras kontaktvägarna i och med med nya IT-portalen. Mejlen till supportcenter tas bort men du kommer fortfarande att kunna ringa.

Så påverkas du av nya IT-portalen

Idag ringer eller mejlar du till Supportcenter när du undrar hur det går i ett ärende. Du är då beroende av Supportcenters öppettider. I den nya IT-portalen kan du följa och kommunicera i dina ärenden när det passar dig oavsett tid på dygnet.

– IT-portalen bidrar till att du lättare kan följa hur det går med just ditt ärende och att du kan kommunicera med supporten direkt i IT-portalen, säger David Jaxmar projektledare på digitaliseringsavdelningen.

När vi har en ny IT-portal på plats kontaktar du digitaliseringsavdelningen framöver via den. Du kan ringa Supportcenter i supportfrågor, telefon 042-10 50 50. Men du kan inte längre mejla Supportcenter. Beställ och felanmäl i IT-portalen med hjälp av smarta formulär, till exempel utrustning, program eller andra tjänster. Digitaliseringsavdelningen guidar dig med formulär som är kopplade till olika tjänster.

– På sikt får du snabbare hjälp och bättre service med nya IT-portalen. Men som med alla förändringar tar det ett tag innan allt fungerar smidigt till 100 procent. Det är en satsning på ett långsiktigt proaktivt arbete och självservice, säger David Jaxmar.

Du kan inte beställa eller avbeställa hårdvara från den 14 januari

Med anledning av bytet till en ny IT-portal kan du tillfälligt inte beställa eller avbeställa hårdvara via nuvarande serviceportal från och med den 14 januari.

Den 29 januari har du möjlighet att beställa/avbeställa igen, och då i en helt ny och förbättrad beställningsportal.

Har du frågor och funderingar?

Läs mer om den nya IT-portalen. 

Här får du svar på vanliga frågor om IT-portalen. 

Här hittar chefer och fakturamottagare svar på vanliga frågor om IT-portalen. 

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.