Digitaliseringsavdelningen satsar på en ny IT-portal
För att göra det lättare för stadens medarbetare att felanmäla, beställa IT-utrustning och program planerar digitaliseringsavdelningen att lansera en ny IT-portal den 29 januari. IT-portalen fokuserar på självservice, tillgänglighet och automatisering. Det innebär ett nytt sätt att kontakta digitaliseringsavdelningen och ett nytt sätt att till exempel felanmäla och beställa.

Så påverkas du av nya IT-portalen
Idag ringer eller mejlar du till Supportcenter när du undrar hur det går i ett ärende. Du är då beroende av Supportcenters öppettider. I den nya IT-portalen kan du följa och kommunicera i dina ärenden när det passar dig oavsett tid på dygnet.
– IT-portalen bidrar till att du lättare kan följa hur det går med just ditt ärende och att du kan kommunicera med supporten direkt i IT-portalen, säger David Jaxmar projektledare på digitaliseringsavdelningen.
När vi har en ny IT-portal på plats kontaktar du digitaliseringsavdelningen framöver via den. Du kan ringa Supportcenter i supportfrågor, telefon 042-10 50 50. Men du kan inte längre mejla Supportcenter. Beställ och felanmäl i IT-portalen med hjälp av smarta formulär, till exempel utrustning, program eller andra tjänster. Digitaliseringsavdelningen guidar dig med formulär som är kopplade till olika tjänster.
– På sikt får du snabbare hjälp och bättre service med nya IT-portalen. Men som med alla förändringar tar det ett tag innan allt fungerar smidigt till 100 procent. Det är en satsning på ett långsiktigt proaktivt arbete och självservice, säger David Jaxmar.
Du kan inte beställa eller avbeställa hårdvara från den 14 januari
Med anledning av bytet till en ny IT-portal kan du tillfälligt inte beställa eller avbeställa hårdvara via nuvarande serviceportal från och med den 14 januari.
Den 29 januari har du möjlighet att beställa/avbeställa igen, och då i en helt ny och förbättrad beställningsportal.
Har du frågor och funderingar?
Läs mer om den nya IT-portalen.
Här får du svar på vanliga frågor om IT-portalen.
Här hittar chefer och fakturamottagare svar på vanliga frågor om IT-portalen.