Digitaliseringsavdelningen varnar för bluffmejl
Är du en av dem som fått bluffmejl på sistone? Digitaliseringsavdelningens mejlfilter blockerar mycket men ibland kommer ett och annat bluffmejl fram. Här får du tips på vad du ska göra om du får bluffmejl och om du råkat klicka på länkar i det.

Ofta är bluffmejl kopplade till att du ska verifiera dig på något sätt. Tänk på att supportcenter och digitaliseringsavdelningen frågar aldrig om dina inloggningsuppgifter via mejl. Lämna aldrig dina uppgifter via mejl.
Här får du tips på hur du avgör om du har fått ett bluffmejl
- Titta på vem som är avsändare, har avsändaren en konstig mejladress? Känner du till avsändaren?
- Titta lite extra på hur mejlet ser ut, är det konstiga färger, ett konstigt typsnitt eller konstig stavning?
- Tänk dig för en extra gång innan du klickar på länkar i mejl.
- Skicka inte vidare mejl till kolleger om du inte är helt säker på mejlets trovärdighet.
Lämna inte ut inloggningsuppgifter så som användarnamn eller lösenord via mejl.
Så gör du om du tror att du har fått ett bluffmejl
Har du fått ett mejl (med länkar i) som gör dig misstänksam så ska du vidarebefordra det till supportcenter@helsingborg.se. Då skapar de ett ärende för att analysera om meddelandet är fejk eller riktigt och återkopplar sedan till dig.
Är du orolig att du lämnat ut dina inloggningsuppgifter i ett bluffmejl kontakta Supportcenter.
Tips och råd om att skydda dina inloggningsuppgifter