Flera nya grepp och kanaler i årets sommarrekrytering
Nästa vecka inleder vård- och omsorgsförvaltningen årets stora sommarrekryteringskampanj. I år använder man sig av flera nya grepp och kanaler för att hitta de cirka 600 semestervikarier som behövs i verksamheterna. Bland annat gör man bioreklam på Filmstaden i Helsingborg under sportlovet.

– Vi måste synas och sticka ut i mediebruset om vi ska lyckas attrahera och rekrytera dagens unga till vård och omsorg, säger Daniela Cartes Fernandez, marknads- och kommunikationschef på vård- och omsorgsförvaltningen. Årets sommarrekrytering innebär ett nytänk både när det gäller budskap, tilltal och kanalval.
Arbetet med årets sommarrekrytering inleddes redan förra sommaren då kommunikationsavdelningen i samarbete med bemanning och rekrytering på vård- och omsorgsförvaltningen började planera för en lokal marknadsundersökning. Detta för att komplettera och fördjupa kunskapen om den så kallade Generation Z (personer födda 1995 till 2012).
Totalt 257 män och kvinnor boende i Helsingborgs kommun i åldrarna 18–27 år tillfrågades under hösten förra året om bland annat :
- medievanor
- synen på att jobba inom vård och omsorg
- hur de söker jobb
- deras uppfattning om löneläge, en bra arbetsmiljö, med mera.
Resultaten från undersökningen använde man sedan i arbetet med såväl en helt ny rekryteringsfilm, kampanjplanering och kanalval samt utformningen av exempelvis jobbannonser. Allt för att skapa en rekryteringskampanj bättre anpassad till Generation Z.
Du kan också se filmen här på Youtube.
Ny rekryteringsfilm med modernare tilltal
Det stora dragplåstret i årets kampanj är den helt nya rekryteringsfilmen med budskapet Bli någon – gör något! Detta för att fånga upp Generation Z:s tydliga vilja att jobba med något där de hjälper människor, bidrar till samhällsnytta och gör skillnad.
Filmen har producerats av vård- och omsorgsförvaltningens marknads- och kommunikationsavdelning tillsammans med Helsingborgsbyrån Acme Gruppen.