Flera nya grepp och kanaler i årets sommarrekrytering  

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Nästa vecka inleder vård- och omsorgsförvaltningen årets stora sommarrekryteringskampanj. I år använder man sig av flera nya grepp och kanaler för att hitta de cirka 600 semestervikarier som behövs i verksamheterna. Bland annat gör man bioreklam på Filmstaden i Helsingborg under sportlovet. 

Det vykort som skickas som skickas hem till samtliga 5 036 stycken 19–21-åringar som är skrivna i Helsingborgs kommun.
Det vykort som skickas som skickas hem till samtliga 5 036 stycken 19–21-åringar som är skrivna i Helsingborgs kommun.

– Vi måste synas och sticka ut i mediebruset om vi ska lyckas attrahera och rekrytera dagens unga till vård och omsorg, säger Daniela Cartes Fernandez, marknads- och kommunikationschef på vård- och omsorgsförvaltningen. Årets sommarrekrytering innebär ett nytänk både när det gäller budskap, tilltal och kanalval.

Arbetet med årets sommarrekrytering inleddes redan förra sommaren då kommunikationsavdelningen i samarbete med bemanning och rekrytering på vård- och omsorgsförvaltningen började planera för en lokal marknadsundersökning. Detta för att komplettera och fördjupa kunskapen om den så kallade Generation Z (personer födda 1995 till 2012).

Totalt 257 män och kvinnor boende i Helsingborgs kommun i åldrarna 18–27 år tillfrågades under hösten förra året om bland annat :

  • medievanor
  • synen på att jobba inom vård och omsorg
  • hur de söker jobb
  • deras uppfattning om löneläge, en bra arbetsmiljö, med mera.

Resultaten från undersökningen använde man sedan i arbetet med såväl en helt ny rekryteringsfilm, kampanjplanering och kanalval samt utformningen av exempelvis jobbannonser. Allt för att skapa en rekryteringskampanj bättre anpassad till Generation Z.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Du kan också se filmen här på Youtube. 

 Ny rekryteringsfilm med modernare tilltal

Det stora dragplåstret i årets kampanj är den helt nya rekryteringsfilmen med budskapet Bli någon – gör något!  Detta för att fånga upp Generation Z:s tydliga vilja att jobba med något där de hjälper människor, bidrar till samhällsnytta och gör skillnad.

Filmen har producerats av vård- och omsorgsförvaltningens marknads- och kommunikationsavdelning tillsammans med Helsingborgsbyrån Acme Gruppen.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.