Förra årets stjärnor berättar om vad det betydde att vinna stadens utmärkelser
Roligt, överraskande och fantastiskt – så beskriver förra årets vinnare hur det kändes att få stadens fina utmärkelser. De berättar också om vad de gjorde för prispengarna. Nu är det dags att hitta årets stjärnor. Och vi behöver din hjälp. Skicka in ditt förslag senast den 20 oktober.
Helsingborgs stad vill uppmärksamma bra saker som händer, visa på goda förebilder och exempel. Varje år delar därför staden ut både interna och externa kvalitetsutmärkelser. Tanken är att vinstpengarna ska användas till kompetensutveckling som till exempel en kurs, studieresa, konferens eller liknande.
Utmärkelser delas ut i tre huvudkategorier
- Årets arbetsplats
- Årets nytänk – Priset delas ut i tre kategorier: Årets nytänk, Årets misstag och årets miljökliv
- Årets serviceupplevelse
De vann 2022
Förra årets vinnare delar med sig av sina upplevelser och vad vinsten betyder för dem.

Entrépersonalen på Dunkers kulturhus – vann årets interna serviceupplevelse
– Det kändes fantastiskt att vinna utmärkelsen. Det är alltid väldigt roligt att uppmärksammas för det jobb man gör. Att vinna utmärkelsen just förra året kändes särskilt kul eftersom vi har några prövande år bakom oss, först med pandemin och sedan med H22 som satte extra tryck på oss och verksamheten. Dessutom fick vi en ny entrédisk och en ny förändrad arbetsplats vilket också blev en viss ansträngning för oss. Så att vinna årets interna serviceupplevelse 2022 blev extra betydelsefullt och ett bevis på att vi klarar av att upprätthålla en god servicenivå även när det händer mycket runt omkring, säger Linda Bursell avdelningschef på besöksservice och administration.
Vad har ni gjort för prispengarna?
– Kulturinformatörerna i entrén på Dunkers kulturhus åkte till Paris i två dygn och gjorde studiebesök. I Paris besökte de Institut suédois som är det enda svenska kulturhuset utanför Sverige. Där träffade de en av dem som jobbar med de publika delarna på kulturhuset. Det var väldigt spännande och lärorikt för kulturinformatörerna att ta del av hur en annan institution som liknar vår egen jobbar med besöksservice. I och med Dunkers kulturhus relativt nyöppnade shop besökte de även olika museishoppar för att få inspiration, bland annat den i Louvren och L’Atelier des Lumières. Att få göra en sådan resa ihop var verkligen värdefullt för personalen och gynnar det nära samarbete vi måste ha.

Josefine Svensson, Helsingborgshem – vann årets externa serviceupplevelse
– Det kändes som ett stort privilegium att få vinna en så fin utmärkelse. Jag blev väldigt glad när jag fick veta att jag blivit nominerad och oerhört överrumplad av överraskningen på kontoret och all uppmärksamhet, om jag ska vara ärlig. Jag brinner för mitt arbete men jobbar gärna bakom kulisserna och fixar och trixar. Att få en sådan uppskattning för det arbete som jag gör tillsammans med mina kollegor och samarbetspartners är väldigt betydelsefullt för mig. Även om vi försöker vara lyhörda och göra så mycket vi kan för att bidra till och utveckla stadsdelen tillsammans med invånarna, så är det ibland klurigt att veta om vi verkligen gör rätt saker. Att invånarna tagit sig tiden och skriva en sådan fin nominering betyder därför extra mycket för mig och gör mig både stolt och glad, säger Josefine Svensson, områdesutvecklare på Helsingborgshem.
Hur ska du använda prispengarna?
– I vårt arbetslag brinner vi alla väldigt mycket för våra hyresgäster och stadsdelar. Vi arbetar med områdena Planteringen och Söder. Kommunikation är A och O, och ibland hamnar vi i situationer där vi saknar förmåga att nå fram till alla vi vill. Jag ska därför använda prispengarna till att finansiera en lärare i arabiska som kommer till vårt kontor och håller i utbildning under arbetstid för hela teamet. Både vår chef och teamet tyckte att det var en bra idé.

Simon Randahl med kollegor – vann Årets misstag med Cykelparaden
– Vi blev överraskade då det fanns andra nomineringar som vi trodde låg bättre till men såklart även glada att vårt misstag uppmärksammas så att fler inte gör om samma miss som vi. Eftersom det var ett misstag som uppmärksammades så betydde vinsten en chans att visa att vi kan lära av våra misstag och att vi inte måste dölja dem eller bortförklara dem. Ärlighet lönar sig helt enkelt, säger Simon Randahl trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.
Vad har ni gjort för prispengarna?
– Förutom att vi genomförde cykelparaden i år istället, det blev faktiskt en succé. Så har vi planerat en studieresa till Oslo nu i oktober. Vi ska titta på både bra och dåliga exempel på cykelinfrastruktur och lära mer om arbetet med cykelplanering och påverkansarbete i Oslo.

Claes Nihlén och Daniel Graf – vann Årets miljökliv
– Det var stärkande att staden uppskattar mitt arbete och gärning säger Claes Nihlén, miljöstrateg på miljöförvaltningen.
– Det kändes bra att mina insatser uppmärksammades. Det betyder mycket, säger Daniel Graf miljöstrateg på miljöförvaltningen.
Har du hunnit göra något för prispengarna?
– Nej inte ännu. Vi har pratat om en studieresa eller att bjuda hit någon intressant föredragshållare till oss, säger Claes Nihlén.
– Jag använde mina pengar till att gå en projektledarutbildning, säger Daniel Graf.

Jessica Hård, Öresundskraft – vann Årets nytänk
– Det var en fantastiskt fin överraskning att få priset och gav extra energi till teamet och våra kollegor. Vinsten betyder oerhört mycket eftersom vi arbetade intensivt, inte bara för att ro projektet i hamn i tid utan även för att säkerställa att det är baserat på teknik och affärsmodeller som säkrar att erbjudandet går att skala till många, säger Jessica Hård på Öresundskraft.
Har du hunnit göra något för prispengarna?
– Vi har inte hunnit göra något för pengarna men vi vet vad vi vill använda dem till. Planen är att boka in en föreläsning om det nya ledarskapet. För att lyckas med innovation och transformativa utvecklingsprojekt är det oerhört viktigt att man förstår och sätter den lärande kulturen. Vi kommer att fortsätta vår resa att bli ledare som skapar högpresterande teams där beslut tas på fakta eller väl genomtänkta antaganden som testas.