Gästkonton som inte används i Teams tas bort

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Torsdagen den 28 september får Helsingborgs stad en ny rutin för att rensa inaktiva gästkonton i Teams. Gästkonton är till för att samarbeta med personer som inte är anställda i staden. Enligt den nya rutinen så tas ett konto bort om det inte har använts under de senaste 180 dagarna.

För att samarbeta i Teams med externa personer som inte är anställda i staden, till exempel konsulter, behöver du ge dem ett så kallat gästkonto. Idag finns det totalt 3 498 gästkonton i Teams. 1 042 av dem är aktiva. Resterande konton har inte använts för att logga in under de senaste 180 dagarna. Staden anser att dessa konton utgör en säkerhetsrisk och har därför beslutat om en ny rutin för att rensa gästkonton i Teams.

Den nya rutinen innebär att ett konto som varit inaktivt i 180 dagar blockeras från att kunna logga in. När ett konto blockeras har ägaren av kontot 30 dagar på sig att kontakta Supportcenter på digitaliseringsavdelningen  på 042-10 50 50 för att återställa det. Om ingen återställning görs raderas kontot automatiskt. Har gästkontot raderats måste ägaren till teamet bjuda in dem igen.

Frågor och svar om inaktiva gästkonton

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.