H22 samlade besökare från hela världen i Helsingborg
H22 City Expo är officiellt över. Med 35 dagar av fantastiska upplevelser, spännande möten och färgsprakande underhållning i färskt minne vill vi tacka dig som på något sätt har bidragit till en oförglömlig stadsmässa. H22 City Expo har varit en stor framgång. Helsingborgs status som en av Europas mest innovativa städer har stärkts.

Mellan den 30 maj och 3 juli fylldes Helsingborg av branschfolk, invånare, förändringsledare, turister och andra som engagerat sig i staden och inspirerats, diskuterat och lärt av varandra för att hitta lösningar på morgondagens globala och lokala utmaningar. Dessutom har besökarna kunnat njuta av folkfest, mat, konserter och ovanliga kulturupplevelser.
H22 City Expo har lockat hit kungligheter, ministrar, astronauter, nordiska kockeliten, internationella politiker, forskare och besökare. Under Expon har också European Innovation Councils nya innovationsnätverk lanserats och en FN-konferens har genomförts. Ett av världens mest innovativa universitet, MIT, har varit på plats och jobbat med staden.
Siffror från Telia Insight visar att H22 City Expos huvudområden sammantaget har haft runt en miljon besök mellan den 30 maj och 3 juli
Besök från när och fjärran
Varannan svensk kommun och mer än 45 länder har besökt stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus. Mängder med nyfikna har utforskat framtidens välfärdsinnovationer i Space to Innovate, undersökt livet i havet på Havoteket och besökt visningslägenheter på till exempel Drottninghög. Samtidigt har man njutit av mat, kultur och konserter.
Helsingborg har under de senaste tre åren samarbetat nära sina 100 H22-partners för att utveckla Helsingborg. Nu kan vi visa upp lösningarna som förhoppningsvis bidrar till en välmående planet med välmående människor.
Tack till dig som har bidragit till H22 City Expo
– Jag vill verkligen tacka dig som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. Vi har kunnat lyfta fram allt som händer i Helsingborg och samtidigt ta del av nytänkande och kreativa lösningar från kollegor runt om i landet och världen. Det har varit möten, konferenser, musik, underhållning, upplevelser och kulturevenemang. Listan är gigantisk lång. Och det häftiga är att inget av detta hade kunnat ske utan det fantastiska utvecklings- och innovationsarbete som vi har drivit tillsammans i koncernen Helsingborg och tillsammans med våra partners. Detta är inget vanligt evenemang – detta är en treårig rörelse som manifesterats under 35 dagar, säger Soraya Axelsson projektchefen för H22 City Expo.
H22 City Expo i siffror
Uppgifterna är preliminära och under hösten samlas ytterligare data in för att kunna presentera slutgiltiga siffror.
Enskilda mätningar (ett urval)
- 1000 programpunkter under 35 dagar
- 100 H22-partners
- Deltagare från 45 olika länder
- 150 kommuner på besök
- 300 konferenser och möten
Fördelning av besök i huvudområdena
- 300 000 besök i Oceanhamnen
- 600 000 besök i City och Slottshagen
- 125 000 besök på Drottninghög
- 120 000 besök på Ikeas satsning Magasin 405
- 30 000 besök på Havoteket
- 14 000 besök på Helsingborgsrummet
- 12 000 besök 1972-lägenheten på H22
- 8000 besök på The Sounds i Slottshagen
Har du inte hunnit med allt under H22?
Under sommaren är det fortfarande möjligt att ta del av vissa bitar av H22. Här kan du läsa mer om vilka H22-attraktioner som blir kvar under sommaren och när de har öppet.
Reportage om H22 City Expo
Här kan du ta del av reportage från H22 City Expo på H22 City Expos webbplats.
Film med några glimtar från H22 City Expo
Några glimtar från H22 City Expo – YouTube