Håll extra koll på din mejl

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Digitaliseringsavdelningen varnar för att det skickas ut en ökad mängd spam och bluffmejl, så kallade fishing mejl, till oss som jobbar inom staden. Här får du tips på hur du kan du se om det är ett bluffmejl du har fått och vad du gör om du är drabbad.

Ofta är bluffmejl kopplade till att du ska verifiera dig på något sätt. Supportcenter och digitaliseringsavdelningen ber aldrig om inloggningsuppgifter via mejl. Tänk därför på att aldrig lämna dina uppgifter via mejl.

Så kan du avgöra om det är ett bluffmejl och så skyddar du dig och andra

  • Titta på vem som är avsändare; har avsändaren en konstig mejladress? Känner du till avsändaren?
  • Titta lite extra på hur mejlet ser ut; är det konstiga färger, ett konstigt typsnitt eller konstig stavning?
  • Tänk dig för en extra gång innan du klickar på länkar i mejl.
  • Skicka inte vidare mejl till kolleger om du inte helt säker på mejlets trovärdighet.
  • Lämna inte ut inloggningsuppgifter så som användarnamn eller lösenord via mejl.

Så gör du om du tror du är drabbad

Är du orolig att du lämnat ut dina inloggningsuppgifter i det bluffmejl som skickats ut måste du snarast kontakta Supportcenter (telefon: 042-105050) för att ändra lösenord. Du kan byta lösenord här på lösenordsportalen.

Har du fått flertalet automatiska felmeddelanden i din inkorg har din e-post förmodligen använts i attacken. Kontakta Supportcenter snarast på telefon 042-10 50 50.

Har du kollegor som har semester som behöver få den här informationen? Försök gärna att informera dem.

Stora åtgärder krävs av digitaliseringsavdelningen för att stoppa en mejlattack och minimera skadorna, och så länge inloggningsuppgifter till stadens anställda lämnas ut kan mejlattacken fortsätta med nya spammejl.

Kontakta Supportcenter

Har du frågor eller är orolig tveka aldrig att kontakta Supportcenter, supportcenter@helsingborg.se, hellre en gång för mycket än för lite.

Exempel på bluffmejl

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.
Oscar Rehn

Oscar Rehn

Hej Malin! Om du fått ett mejl som innehåller länkar vill vi på Supportcenter gärna att du skickar hela mejlet till oss. Då kan vi göra länken icke-klickbar ifall det även är andra som fått samma phising mejl. Om det är ett mejl som inte innehåller något klickbart går det bra att bara radera det. Är du osäker så skicka hellre vidare ett extra till oss!

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.