Här är de nominerade till årets serviceupplevelse

MT
Martina Tapper
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

De här är årets sex nominerade till den interna utmärkelsen årets serviceupplevelse. Vi har pratat med några av dem om hur det känns att ha blivit nominerad och vad bra service betyder för dem.

Vi delar varje år ut två priser inom kategorin serviceupplevelse: årets interna serviceupplevelse och årets externa serviceupplevelse.

Nominerade till årets interna serviceupplevelse

Martina Röhmer på Stadsledningsförvaltningen

Martina Röhmer arbetar som kommunikationsansvarig sociala medier på stadsledningsförvaltningen. Hon är föreslagen till utmärkelsen årets serviceupplevelse i kategorin intern service av två personer.

– Så himla roligt, vilken fantastiskt nyhet! Jag blir stolt och känner mig så hedrad, berättar Martina Röhmer.

Koll på sociala medier

Martina jobbar med stadens sociala medier och har ansvar för hur och vad vi kommunicerar på plattformar som Facebook och Instagram. I hennes roll ingår allt från redaktionell planering och publicering av inlägg och annonser till att mäta och analysera vilket resultat våra insatser har fått. Hon håller även utbildningar och stöttar kollegor i staden. Martina jobbar med alla stadens förvaltningar och även bolagen i viss mån och har kontakt med väldigt många kollegor runt om i staden som vill nå ut till sin målgrupp via sociala medier.

– Jag tycker det är roligt när kollegor kontaktar mig för att få hjälp eller råd, jag tror det märks. Och jag gör alltid mitt yttersta för att skapa goda resultat i det jag gör, oavsett om det är en liten insats eller en större som behövs.

En vanlig dag

En vanlig dag jobbar Martina med planering och produktion av innehåll som ska publiceras i olika sociala medier. Tillsammans med sina kollegor på redaktionen är ibland ute på inspelning, skriver underlag till en film eller stämmer av den kommande veckans innehåll. Hon har ofta möten med kollegor på någon förvaltning eller i någon verksamhet för att se vad som är på gång och hur hon kan använda sociala medier för att hjälpa dem nå ut. Hon jobbar även mycket med kontaktcenter för att säkerställa att helsingborgarna får vad de efterfrågar och behöver i sociala medier samt olika mätningar och analyser för hur en kommunikationsinsats har lyckats.

– Jag har jobbat länge inom staden och inom mitt område och under åren har jag haft kontakt med väldigt många kollegor och verksamheter och det är alltid lika kul att få utmana sig inom något nytt område inom staden. Eller att testa nya sätt att nå ut med något vi provat sedan tidigare.

Kundens fokus i alla lägen

För Martina är det viktigt att ha kundens fokus, både internt och externt eftersom det mesta hon jobbar med når helsingborgarna. Hon jobbar med att balansera mellan målgruppens behov och  förvaltningarnas önskemål.  När det gäller god service tycker hon det är viktigt att vara engagerad, tillgänglig och ge det lilla extra som inte har efterfrågats.

Läs förslagstexten för Martina här

Kristofer Eriksson på Laröds skola

Kristofer Eriksson jobbar som biträdande rektor på skol- och fritidsförvaltningen och är föreslagen till utmärkelsen årets serviceupplevelse i kategorin intern service.

– Det känns som en stor ära att bli nominerad till denna utmärkelse, man blir både stolt och glad att man får denna positiva bekräftelse, säger Kristofer Eriksson

Hjälpa andra att lyckas

Som biträdande rektor på Laröds skola, är Kristofers arbetsuppgifter väldigt varierande och han får vara med och lösa många olika saker under en arbetsdag. Men hans huvudsakliga uppdrag är att se till så att elever och personal har en skola/arbetsplats som de tycker om att vara på och där de har möjlighet att lyckas. En bra utbildning för eleverna som är grunden för framtiden.

– Vi gör alla ett fantastiskt arbete på vår enhet, den här utmärkelsen skulle passa alla medarbetare eftersom vi tillsammans skapar en lustfull och inspirerande verksamhet.

Föränderligt arbete

Laröds skola är en F-9 skola belägen i Helsingborgs norra del. En vanlig dag kantas med olika möten både med kollegier, elever och vårdnadshavare.

– Varje dag ser olika ut och man kan inte planera morgondagen fullt ut eftersom den förändras ständigt, det är detta som gör arbetet så intressant.

Bra service

För att ge bra service försöker Kristofer vara tillgänglig och möta alla med respekt. Att vara lyhörd, inlyssnande, positiv och fokusera på möjligheter och lösningar är också viktig och så även att följa upp och se till så att saker blir gjorda på rätt sätt.

Läs förslagstexten för Kristofer här

Annika Segerheden på Stadsledningsförvaltningen

Annika Segerheden är nominerad till årets interna serviceupplevelse av två personer. Hon arbetar som HR-processutvecklare på HR-avdelningen på stadsledningsförvaltningen.

– Fantastiskt! Det känns så otroligt fint att någon vill ge mig den här uppmärksamheten. Jag blir så ödmjuk inför mitt uppdrag när jag ser att det jag gör faktiskt betyder mycket för någon annan, säger Annika Segerheden.

Variation i vardagen

I Annikas uppdrag ingår att samordna, förvalta och vidareutveckla stadens rekryteringsprocess. . En vanlig dag för henne består av en mängd olika uppgifter så som att svara på supportfrågor från förvaltningarna, föra dialoger med stödfunktioner/leverantörer/kommuner, jobba med utveckling, delta i projekt, projektleda och samordna.

– Det roligaste är variationen i mitt uppdrag och att jag kan utföra mitt arbete på så många olika arbetssätt. Allt från att jobba fokuserat på problemlösning till att vara social och samspela med många kontaktytor. Jag känner en stark teamkänsla med mina samarbetspartners och det tror jag är en stor del av nomineringen. De känner att jag inte gör detta för min skull utan för att helheten, som vi alla är en del av, ska lyckas.

Kompetens och bemötande ger god service

Annika försöker vara uppdaterad inom sitt område för att kunna se helheter och leverera rätt lösningar. Annika försöker alltid skräddarsy den service hon ger utifrån de behov som varje person har. Att vara uppsökande och nyfiken på sin målgrupp tror hon är viktigt för att kunna ge så bra service som möjligt. Bemötandet är också viktigt.

– Jag tänker att bra service består av en kombination av kompetens och bemötande. Jag tycker det är viktigt att vara intresserad av sitt uppdrag men ännu mer för andras uppdrag för att kunna ge bra service. Bra service är att löpa hela linan ut, att verkligen vara övertygad om att man gjort allt för att lösa en uppkommen situation eller för att tillgodo se ett önskemål om utveckling.

Läs förslagstexten för Annika här

Nominerade till årets externa serviceupplevelse

Elinebergsskolan lärare arbetsgrupp ÅK 9 SFF, Skol- och fritidsförvaltningen

Lärarna i arbetslag åk 9 på Elinebergsskolan, skol- och fritidsförvaltningen, är föreslagna till utmärkelsen årets serviceupplevelse i kategorin extern service.

– Det känns jättekul att vara nominerade! Vi blev också stolta då vi fick ett kvitto på att vi gör bra saker varje dag. Extra kul är det att hela laget är nominerat och inte bara en eller några individer, berättar arbetsgruppen på Elinebergsskolan.

Sedda och trygga barn i fokus

I arbetslag 9 på Elinebergsskolan arbetar 15 pedagoger som sörjer för 210 elever fördelat på 15 mentorsgrupper och 8 klasser. Laget har varit ansvariga för och följt eleverna sedan åk 7, i vissa fall sedan åk 6. Mentorskapet och relationerna till både vårdnadshavare och elever är centralt för laget, varje elev ska känna sig sedd, trygg och utmanad på sin nivå.

– Vi har ett genuint intresse för våra elevers välmående och skolframgångar. Eleverna är trygga med att be om hjälp och guidning både av varandra och av oss. Vi har i kollegiet “elevvård” varje vecka där vi samtalar om vad vi ser hos vissa elever och om vi behöver göra något. Trygghet, trivsel och välmående går före att inlärning ska bli så bra som möjligt. Mentorskapets kvalitet är en stående punkt på våra möten.

Elinebergsskolans modell ger fördelar

Under tre års tid och två gånger om året bildas ny klass med en ny mentorsgrupp. Det innebär att alla eleverna i sitt sista år i årskurs nio någon gång har någon gång gått i samma klass. Det gör att ingen “sitter fast” i ett sammanhang de kanske inte trivs i gällande lärare och kompisar. Alla känner alla i slutändan och får nya kompisar och lär känna pedagogerna.

– Ingen dag är den andra lik. Vi är ett gäng goa kollegor som skrattar mycket tillsammans och tycker det är kul att komma till jobbet och träffa alla goa elever!

God kommunikation ger bra service

För lärarna på Elinebergsskolan är god kommunikation mellan lärare, föräldrar, elever, ledning och andra aktörer emellan en viktig faktor för att ge god service. Tillgänglighet och lösningsfokus är förutsättningar för bra relationer, kommunikation och inlärning och därför är mentorskapet viktigt.

– Alla pedagoger sitter i samma arbetsrum och gör oss tillgängliga för elever och föräldrar närhelst under dagen. Någon är vanligtvis alltid på plats för spontana frågor, hjälp eller andra meningsutbyten.

Läs förslagstexten för Elinebergsskolan här

Magnus Boss, Kulturförvaltningen

Magnus Boss arbetar som träblås- och ensemblepedagog på kulturförvaltningen. Han är föreslagen till utmärkelsen årets serviceupplevelse i kategorin extern service.

– Det är naturligtvis fantastiskt roligt! Det är jättekul att vårt arbete uppmärksammas på det här sättet och det hade lika gärna kunnat vara någon av min 50 kollegor på Kulturskolan som blivit nominerade, säger Magnus Boss.

Brinner för sitt arbete

Magnus undervisar i klarinett och saxofon på Helsingborgs kulturskola och arbetar med flera av skolans orkestrar. Han är bland annat tillsammans med Marie Karlsson ledare för kulturskolans koncertband och juniorband, två blåsorkestrar med elever i åldrarna 12-19 respektive 10-14 år.

– Det är en fantastisk arbetsplats med många engagerade pedagoger som brinner för sitt arbete. Jag brinner verkligen för att få eleverna att uppleva storheten i att spela tillsammans i en orkester. Så när det gäller just denna biten gör jag kanske ibland lite mer än vad som förväntas av mig.

Magnus jobbar nära kollegan Marie Karlsson och har också ett stort stöd från övriga pedagoger på Kulturskolan som varje vecka jobbar med eleverna som spelar i orkestrarna.

– Utan våra fantastiska chefer och all administrativ personal hade det inte varit möjligt att bedriva verksamheten. Så alla de får också ta åt sig äran av denna nomineringen tycker jag.

Utöver den undervisning som sker i skolans regi arrangerar de även evenemang tillsammans med ungdomarna som inte bara handlar om musik. De har läger, speldagar och gör resor tillsammans.

–  Självklart är musiken kärnan i dessa evenemang, men det handlar lika mycket om att stärka hela människan.

Coronapandemin förändrade arbetet

Under coronapandemin hittade Magnus och hans kollegor på olika lösningar för att kunna fortsätta med orkesterverksamheten trots att restriktionerna hindrade fysiska träffar. Bland annat har de sökt pengar från innovationsfonden för att bygga ut tekniska lösningar i orkestersalen och även portabla lösningar för att kunna jobba digitalt ute på fältet.

– Vi hade istället digitala repetitioner online och lärde oss mycket på det. Vi kommer fortsätta att jobba en hel del med hur vi kan använda just digital teknik i orkesterarbetet.

Service ur ett pedagogiskt perspektiv

Vad det gäller service är Magnus självklara val att tillgodose kundens, eller i hans fall elevens önskemål och behov. Men som pedagog så handlar det även om att entusiasmera och väcka ett intresse så att eleverna finner glädje i undervisningen och en förståelse för varför de ska lära sig vissa saker.

– Självklart är det roligt när en elev fastnar för ett instrument och blir riktigt duktig på att hantera det. Men det är bara en aspekt. Det viktiga är att mina elever hittar ett sätt att uttrycka sig. Att utvecklas som människa och känna sig trygg i sig själv. Därför behöver jag lyssna på eleverna och utifrån deras situation bemöta alla olika. Att hitta rätt väg till inlärning för varje individ. Jag känner att en lektion eller ett möte är lyckat när eleven har lite bättre självförtroende eller är lite gladare efter lektionen än hen var innan. Det målet överskuggar alltid målet att personen skall lära sig något.

Läs förslagstexten för Magnus här:

Personalen på Myggan, Skol- och fritidsförvaltningen

Personalen på avdelningen Myggan på Blidögatans förskola, skol- och fritidsförvaltningen, är föreslagna till utmärkelsen årets serviceupplevelse i kategorin extern service.

– Det är en fantastisk känsla och vi känner oss exalterade och djupt berörda i hjärtat när vi läser motivativeringen. Det är verkligen en ära att bli så högt uppskattade över det vi gör i vardagen tillsammans med barnen, berättar personalen på Myggan.

Matematik varje dag

Tillsammans bedriver de pedagogiskt arbete utifrån läroplanen för förskolan, Lpfö. Under läsåret har pedagogerna varit delaktiga i Läslyftet matematik. Genom att utforska intresset för matematik utifrån barnens och de vuxnas perspektiv har de erbjudit undervisningstillfällen som utmanat och omprövat barnens tidigare erfarenheter och på så sätt fått nya insikter. Detta har i sin tur öppnat upp dörrar för lärandet som är en central del i arbetslagets pedagogiska arbete.

– För oss är det viktigt att utmana barnen på den nivå de är i och tillsammans upptäcka metoder samt tillvägagångssätt för att få svar på deras frågor och funderingar. Vi experimenterar, utforskar och analyserar det vi undersöker och reflekterar tillsammans hur vi kan utveckla arbetet.

Engagemang är en framgång

De har under året som gått hittat olika lösningar för att kunna bibehålla den goda kvalitet som de står för. De har säkerställt en trygg och säker miljö för barnen , byggt broar mellan förskola och hem vilket lett till att förskolan för barnen blivit ett hemkärt ställe där vårdnadshavare har bjudits in i delaktighet. Engagemang har skapats för att kunna möta barnens olika behov av relationer, byggda på mycket omtanke, för att på så sätt skapa/kunna få framgång i sitt lärande.

– Vi står oerhört ödmjuka inför denna nominering. Vi tror på engagemang och glädje i vårt arbete, att möta barnens entusiasm, nyfikenhet och utgår från deras intresse när vi skapar och förbereder utforskandet. Vi tror att det syns i verksamheten, att vi gärna gör lite extra för att bevara deras lust till nyfikenhet för lärande och kunna behålla magin. Det är också viktigt att ha roligt tillsammans. Vi kollegor har skapat en trygg bas mellan oss där vi har vetskap om varandras kunskaper och erfarenheter för att komplettera varandra på bästa sätt.

Fyra grundstenar för god service

Arbetslaget har fyra grundstenar som syftar till att skapa förtroende, tillit, trygghet och trivsel. Dessa fyra byggstenar arbetar de tillsammans med barn och vårdnadshavare. Kontinuerligt för de dialoger med vårdnadshavare om barnens behov och dagsform för att kunna stötta och utmana barnen på bästa sätt. Den dialog de har med hemmet bygger en bro av samhörighet som är viktig för det fortsatta arbete.

– Det är viktigt för oss att kunna möta vårdnadshavare på ett professionellt sätt som får dem att känna sig hörda och sedda. Vi vill kunna erbjuda stöttning och vägledning samt att vi pedagoger kan ta emot positiv som negativ kritik. Vi värdesätter vårdnadshavarens åsikter och försöker anpassa verksamheten utifrån våra förutsättningar.

Läs förslagstexten för Myggan här:

Vill du skicka in ett förslag till årets serviceupplevelse 2022?

Här kan du skicka in förslag till årets interna kvalitetsutmärkelser när som helst.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.