Har du fått mejl från digitaliseringsavdelningen om att byta dator?
Har du en gammal dator på fem år eller mer? Då behöver du beställa en ny. Digitaliseringsavdelningen arbetar med att se till att du som medarbetare har tillgång till en välfungerande dator och tar därför gamla datorer ur drift.

Digitaliseringsavdelningen bedömer vilka datorer som behöver tas ur drift med hänsyn till säkerhet, datorns minne/prestanda, ålder och problematiska modeller.
Påminner berörda två gånger om året
Digitaliseringsavdelningen skickar ut en påminnelse till chefer två gånger om året, om det finns datorer på arbetsplatsen som behöver bytas ut. Första mejlet skickas i september/oktober och det andra i mars.
– Den 13 mars skickar digitaliseringsavdelningen ut påminnelsemejl till chefer om vilka datorer som fasas ut från stadens plattform, säger Goran Sabotkovski. Det handlar om datorer som är 5 år eller mer. Från och med 1 juni 2023 kommer dessa datorer att spärras och inte längre kunna användas.
– Om du behöver en ersättningsdator är det viktigt att du beställer i god tid innan datorn tas ur drift, säger Goran Sabotkovski på digitaliseringsavdelningen.
Du beställer en ny dator som vanligt i Serviceportalen. Serviceportalen. Du behöver godkännande av din chef.