Har du fått mejl från digitaliseringsavdelningen om att byta dator?

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Har du en gammal dator på fem år eller mer? Då behöver du beställa en ny. Digitaliseringsavdelningen arbetar med att se till att du som medarbetare har tillgång till en välfungerande dator och tar därför gamla datorer ur drift.

Digitaliseringsavdelningen bedömer vilka datorer som behöver tas ur drift med hänsyn till säkerhet, datorns minne/prestanda, ålder och problematiska modeller.

Påminner berörda två gånger om året

Digitaliseringsavdelningen skickar ut en påminnelse till chefer två gånger om året, om det finns datorer på arbetsplatsen som behöver bytas ut. Första mejlet skickas i september/oktober och det andra i mars.

– Den 13 mars skickar digitaliseringsavdelningen ut påminnelsemejl till chefer om vilka datorer som fasas ut från stadens plattform, säger Goran Sabotkovski. Det handlar om datorer som är 5 år eller mer. Från och med 1 juni 2023 kommer dessa datorer att spärras och inte längre kunna användas.

Här kan du se vilka datormodeller som kommer tas ur drift under 2023 och läsa mer om arbetet med livscykelhantering av datorer.

– Om du behöver en ersättningsdator är det viktigt att du beställer i god tid innan datorn tas ur drift, säger Goran Sabotkovski på digitaliseringsavdelningen.

Du beställer en ny dator som vanligt i Serviceportalen. Serviceportalen. Du behöver godkännande av din chef.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.