Har du sett stadens nya pictogram?
Pictogram är en del av stadens varumärke och används för att kommunicera med invånare, besökare och företagare. Tanken är att det ska vara enkelt att förstå pictogrammen och samtidigt skapa ett igenkännande. Det finns redan olika slags pictogram du kan använda i din kommunikation och såklart kommer de att fyllas på och bli fler.

Fredrik Andersson, som är grafisk formgivare på avdelningen kommunikation och näringsliv på stadsledningsförvaltningen jobbar med att ta fram pictogram.
Pictogrammen har flera fördelar
– Pictogram är en del av stadens nya visuella Identitet och har sitt maner från typsnittet Helsingborg Sans som staden har tagit fram. Ett genomtänkt sätt att hålla ihop det visuella och stärka varumärket Helsingborg. Det är också en viktig del i stadens kommunikation mot våra medborgare då det uppskattas av personer som har tal-, läs- och skrivbegränsningar. Dessutom är det ett universellt språk som kan förstås av personer oavsett språk eller kultur, säger Fredrik Andersson.
Pictogram är ett visuellt språk där varje pictogram står för ett ord eller begrepp. Till exempel en pil, sol eller Rådhuset. De används för att förtydliga stadens information eller budskap och är ett
utmärkt sätt att kommunicera i offentlig miljö. Till exempel att kommunicera cykelväg, badplats eller utbildning.
– Det är verkligen ett bra sätt att nå ut till alla. Därför uppmanar jag till att pictogrammen används. Just nu finns det ett axplock men vi jobbar med att ta fram flera, säger Fredrik Andersson.
Här hittar du våra pictogram
Det finns pictogram som visar till exempel människor, hus, vatten, elektricitet, bad, väder, fordon, Kärnan och Rådhuset.