Helsingborgs stad vinner Stora Kommunikationspriset

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Staden får pris för kampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena”. Syftet är att rekrytera fler gode män. En god man hjälper den som inte själv kan sköta sin ekonomi eller sina kontakter med myndigheter, kanske på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.

Kommunikations- och näringslivsdirektör Fredrik Wahrolén och grafiker Fredrik Andersson tog emot priset på Sveriges kommunikatörers gala onsdagen 26 april. Foto: Nathalie Malic
Kommunikations- och näringslivsdirektör Fredrik Wahrolén och grafiker Fredrik Andersson tog emot priset på Sveriges kommunikatörers gala onsdagen 26 april. Foto: Nathalie Malic

– Det här är Sveriges finaste branschpris och ett stort erkännande för det fina interna teamarbete som ligger bakom kampanjen, säger Fredrik Wahrolén, kommunikations- och näringslivsdirektör.

Staden får Stora Kommunikationspriset i kategorin “Bästa påverkanskommunikation”.

Juryns motivering

Helsingborgs stad når ett fantastiskt resultat i en fråga som normalt sätt är underbevakad och underkommunicerad. Genom en kampanj som är modig, smart, enkel och samtidigt kontroversiell lyckas de på ett medmänskligt sätt sätta fingret på vad som är drivkraften bakom att bli en god man. Resultatet är att ett stort antal äldre, sjuka och funktionsnedsatta människor kan få den hjälp med sin ekonomi och sin vardag som de har rätt till och att de barn som saknar föräldrar får någon som ser till deras bästa.

Anmälningarna för att bli god man har ökat med mer än 400 procent

Från kampanjstarten i december 2022 och fram till nu har staden fått in 170 intresseanmälningar, drygt 40 per månad. Det är en ökning med hela 400 procent jämfört med en vanlig månad.
Många av de sökande berättar att de länge har tänkt att de skulle vilja bli god man, men tack
vare kampanjen har de anmält sig. Läs mer om god man på helsingborg.se.

– I kampanjen lät vi Lena och Eva stå i centrum och berätta sin historia, säger Fredrik
Wahrolén. Lena är Evas gode man i verkliga livet och det har bidragit till att göra kampanjen
så framgångsrik. Den visar både hjärta, känslor och verkliga personer vilket var ett vinnande
koncept.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Se filmen från kampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena” på Youtube.

Kampanjen har tagits fram av överförmyndarenheten tillsammans med avdelningen för kommunikation och näringsliv på stadsledningsförvaltningen, utan externa konsulter.

Om priset

Så ser priset ut. Konstnären och designern Martin Bergström har formgivit prisstatyetten som delas ut under galan. Samtliga statyetter är tillverkade i glas och har två olika färgkombinationer, grönt och svart samt guld och svart. Statyetten i grönt och svart delas ut till vinnare av Stora Kommunikationspriset. Hederspriset är i guld och svart. Foto: Sveriges kommunikatörer
Så ser priset ut. Konstnären och designern Martin Bergström har formgivit prisstatyetten som delas ut under galan. Samtliga statyetter är tillverkade i glas och har två olika färgkombinationer, grönt och svart samt guld och svart. Statyetten i grönt och svart delas ut till vinnare av Stora Kommunikationspriset. Hederspriset är i guld och svart. Foto: Sveriges kommunikatörer

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.