Helsingborgs stad vinner storytelling-pris
Helsingborg stads nyhetsrum på Mynewsdesk har utsetts vinnare i kategorin ”Digital Storyteller” i Nordic PR Awards. ”Årets vinnare visat utmärkta färdigheter i att skapa intresse och nyfikenhet som leder till handling”, menar juryn.
Det är företaget Mynewsdesk som årligen delar ut pris till organisationer i hela Norden för att lyfta fram och fira stora PR-insatser. När vinnarna presenterades på onsdagen stod det klart att Helsingborgs stad har vunnit i kategorin digital storyteller.
Nomineringen lyder: ”Årets digital storyteller-vinnare har visat exceptionellt berättandearbete för att uppnå organisatoriska mål. Med ett nyhetsrum fullt av olika typer av innehåll och en röst som talar till en bred publik har årets vinnare visat utmärkta färdigheter i att skapa intresse och nyfikenhet som leder till handling.”
Kampanjen med vänskapsbänkarna ett exempel
Ett exempel på storytelling som skapat mycket uppmärksamhet i media är de åtta så kallade ”vänskapsbänkar” i centrala Helsingborg som målats gula som en symbol för psykisk ohälsa och uppmuntrar till samtal mellan människor. Sex lokala ambassadörer berättade om sina egna erfarenheter kring psykisk ohälsa och självmord i bland annat sociala medier. Kampanjen lanserades i höstas, på internationella suicidpreventionsdagen den 10 september och är ett samarbete mellan socialförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen.
– Det är jättekul att stadens kommunikationsarbete uppmärksammas. Vi står för en tydlig kommunikation som driver förändringar. Jag skulle säga att vi arbetar med storydoing snarare än storytelling, säger kommunikations- och marknadsdirektör Fredrik Wahrolén.
Här kan du läsa om de övriga vinnarna på Mynewsdesks webbplats.