Inköpsenheten och digitaliseringsavdelningen samverkar för digitaliserad upphandling
Att staden satsar på digitalisering är viktigt för att klara dagens behov och morgondagens utmaningar. För att lyckas med denna satsning ser staden nu över hur vi väljer och upphandlar system och lösningar för vårt digitala landskap.

Historiskt har Helsingborgs stad valt system eller digitala tjänster innan det varit riktigt klart vad det finns för behov eller hur det passar in i en större helhet, vilket har blivit kontraproduktivt och därmed bromsat utvecklingen.
– Nu vill vi ändra på det och göra vårt sätt att köpa in teknik smartare och mer effektivt. Samtidigt finns det även stora möjligheter att strömlinjeforma och digitalisera upphandlingsprocessen i sig, säger Pontus Olsson teamchef på digitaliseringsavdelningen.
Verksamhetens behov i fokus när staden upphandlar
Ett samverkansinitiativ har inletts mellan inköpsenheten och digitaliseringsavdelningen på stadsledningsförvaltningen. Syftet är att se över, förbättra och digitalisera hur staden jobbar med att upphandla.
– Initiativet innebär att identifiera, planera och utveckla de verksamhetsförmågor som staden behöver, för att kunna förvärva tillgångar eller material på ett mer strömlinjeformat, effektivt och värdeskapande sätt, säger Pontus Olsson.
Stadens upphandlingsflöden undersöks och kartläggs utifrån ambition och målbild genom en ny metod för digitalisering. På detta sätt skapas en grund för att både utveckla verksamheten och upphandla en digital arkitektur som är anpassad efter verksamhetens faktiska behov. Samtidigt främjar detta innovation.
En modell för hela stadens digitalisering
– Detta initiativ är inte bara en möjlighet att modernisera vår upphandlingsprocess. Det är ett viktigt steg i att säkerställa att våra investeringar direkt bidrar till stadens strategiska mål och förbättrar stadens tjänster till medborgarna, men även oss själva internt, säger Inköpschefen Camilla Alfredsson.
– Samverkan mellan avdelningarna och den metod för digitalisering som vi tillsammans använder är en avgörande del av arbetet. Upphandlingsprocessen är jätteviktig för att kunna lyckas med digitalisering och här är inköpsenheten både ”verksamhet” och upphandlare samtidigt, vilket gör att detta är en perfekt startpunkt. Vi skapar både en återanvändbar modell för hela stadens digitalisering och samtidigt digitaliserar vi upphandlingsverksamheten i sin helhet, säger Pontus Olsson.