KoM-dagen – en dag med kommunikation i fokus
En stor del av stadens alla kommunikatörer samlades och utbytte erfarenheter under KoM-dagen den 30 november. Förutom panelsamtal och trendspaningar blev det mycket tid till nätverkande mellan medarbetare i stadens förvaltningar och bolag. Var du där?

Vad gör egentligen en kommunikatör? Frågan dyker upp ibland. En anledning till det är förmodligen att det är en bred yrkesgrupp som rymmer allt från projektledare till formgivare. Det märktes inte minst när deltagarna i mindre grupper snabbt skulle presentera vad de faktiskt jobbar med.
Några tänker säkert på en kommunikatör som någon som skriver ihop ett pressmeddelande och skickar till tidningar, men det är en liten del av vårt uppdrag.
Allt viktigare med intern kommunikation
Internkommunikation är något som är och blivit allt viktigare i en komplex värld, inte minst i stora organisationer med många anställda som Helsingborgs stad.
– I en tid av upplevd osäkerhet och förändringar är kommunikation viktigt för att skapa trygghet, sa Caroline Thunved, vd för Sveriges kommunikatörer, och en av talarna under KoM-dagen. Ger du information så ger du människor chans att ta ansvar. Idag råder det ingen brist på information, snarare ett överflöd. Kompetensen att kunna dra ut insikter ur datamängder och att förvandla en rapport med mycket siffror till en berättelse som gör det enkelt att förstå är en viktig roll för kommunikatörer.
Nytt varumärke 2023 och lyckade satsningar
Under dagen fick kommunikatörerna en förhandstitt på stadens nya visuella identitet och varumärkesplattform som kommer att rullas ut under 2023.
Dessutom utbyttes mycket erfarenheter och på scenen lyfte man bland annat fram några framgångsrika kommunikationssatsningar. I mindre grupper diskuterades ämnen som kriskommunikation, sociala medier och kommunikatörsrollen.
Men framför allt var det ett efterlängtat tillfälle för kommunikatörerna att träffas och nätverka.
