Kontaktcenter tar över krångelombudsmannens uppdrag

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Känner du till att staden har en krångelombudsman kallad krånglo? Det är en tjänst som invånare och företag kan använda om de upplever onödigt krångel när de kontaktar staden. Krånglo är en innovation som lanserades 2019 och som Helsingborg var först med i Sverige. Fram till idag har krånglo tagit emot ungefär 200 ärenden. Nu övergår tjänsten från att vara en person till en funktion som hanteras på kontaktcenter.

Vilka ärenden hamnar hos krånglo?

När invånare eller företag hör av sig till krånglo görs först en sortering. Långt ifrån allt blir till krångelärenden. Vissa problem kan lösas genom de rutiner som staden redan har eller genom att reda ut missförstånd. Men en del blir kvar att lösa.

Hos krånglo hamnar sådant som är krångligt för flera och som skulle kunna förenklas eller förtydligas. Det kan vara allt ifrån krånglig information, blanketter, e-tjänster, arbetssätt, regler eller rutiner som upplevs onödigt omständliga. Vad som är krångligt är upp till invånarna och företagen.

Målet är att ta bort det som upplevs som krångligt

– Både invånarna och verksamheterna vinner på att vi gör förenklingar. När det är lätt att göra rätt slipper vi hantera onödiga frågor, klagomål eller brister i till exempel ansökningar. Invånarens förtroende för staden ökar, vi blir mer effektiva och det blir roligare att gå till jobbet, säger Malin Johnsson, krångelombudsman sedan starten.

När invånare eller företag hör av sig med upplevt krångel är det värdefull återkoppling för staden.  Det ger ett utifrånperspektiv och gör det lättare att möta behoven.

– Idag finns mycket på plats som vi inte hade för fyra år sedan. Utveckling, innovation och involvering har gått från att vara modeord till något som vi ser som en naturlig del i alla verksamheter. Vi har strukturer, roller och verktyg på plats för att mer tillsammans ta ansvar för att hantera de krångelärenden som invånarna och företagen lyfter, säger Malin Johnsson.

Nytt sätt att hantera krångelärenden

När kontaktcenter nu tar över uppdraget är det med en ny process för hur de hanterar krångelärenden inom staden. Hittills har krånglo samlat in information, omvärldsbevakat och lämnat uppmaningar eller förslag på lösningar till den berörda förvaltningschefen som sedan har tagit frågan vidare i sin förvaltning.

Nu kommer berörda verksamheter direkt att involveras i ett tidigt skede genom att bjudas in för att tänka till kring lösningar. Vi gör det tillsammans – helt i linje med stadens målbild ”Tillsammans gör vi Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i år 2027. Vi når målet med hjälp av samspel och innovation.”

– Nu bygger vi vidare på de erfarenheter och insikter som vi fått om invånarnas förväntningar på stadens service. Kontaktcenter kommer många gånger att kunna addera data och statistik som underlag till krångelärendena vilket vi tror kommer att underlätta för verksamheternas prioriteringar, säger Lukrecija Gaspar Svendsen, kontaktcenterchef.

Invånare och företagare påverkas inte

För invånaren eller företagaren som hör av sig med krångel blir det ingen skillnad mot tidigare. De kontaktar staden och sedan hör en verksamhetsutvecklare från kontaktcenter av sig, vilket blir naturligt eftersom kontaktcenter fungerar som en väg in till staden. Invånaren eller företagaren får sedan löpande uppdateringar om hur det går med ärendet.

Mer information

Läs mer om krångelombudsmannen på helsingborg.se. 

Se vilka ärenden som krångelombudsmannen hittills har arbetat med på helsingborg.se.

Dessa ärenden har kommit in som rör företagare, läs mer på foretagare.helsingborg.se. 

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.