Lyckad rekryteringskampanj har resulterat i flera ansökningar om att bli god man
Helsingborgs stad har ett stort behov av fler gode män. En god man hjälper den som inte själv kan sköta sin ekonomi eller sina kontakter med myndigheter, kanske på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. För att underlätta för staden att rekrytera nya gode män genomfördes en kampanj under perioden 8 december 2022 till den 30 januari 2023. Resultatet blev lyckat – staden fick in 139 ansökningar.

– Vi har verkligen lyckats med kampanjen, säger Kristina Lembke, överförmyndarchef. Överförmyndarenheten har fått in 139 ansökningar jämfört med i normala fall 18 ansökningar inom samma tidsintervall.
Så gjorde vi ”Bakom varje Eva finns en Lena”
Kampanjen genomfördes av överförmyndarenheten tillsammans med kommunikations- och marknadsavdelningen på stadsledningsförvaltningen.
Kampanjen bestod bland annat av en film, nyhet och information på helsingborg.se och inlägg på stadens sociala medier Facebook och Instagram under perioden 8 december 2022 till den 30 januari 2023.
Kampanjen syntes även
- på bussar och tåg
- på Ica Maxi Berga och Råå
- på Helsingborg centralstation
- i Schibsteds kanaler (bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet)
- på tre skärmar på Väla
- en folder skickades även till HD:s alla prenumeranter.
– Vi lät Lena och Eva stå i centrum och berätta sin historia, säger projektledare Kerstin Artman. Lena är Evas gode man i verkliga livet. Det var förmodligen det som gjorde kampanjen så framgångsrik, den visade både hjärta, känslor och verkliga personer vilket var ett vinnande koncept. Du kanske har sett kampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena”?
Se filmen
Du kan också se filmen här på Youtube.
– Jag är så glad över det samhällsengagemang som visar sig genom uppmärksamheten och reaktionerna på sociala medier och på den effekt som kampanjen ger, säger Kristina Lembke, överförmyndarchef. Många berättar att de länge har tänkt att de skulle vilja bli god man och nu har de även omsatt tanke till handling, vilket är fantastiskt. Stadsledningsförvaltingens kommunikations- och marknadsavdelning har hjälpt oss att öppna en viktig dörr.
Arbetar med att gå igenom ansökningarna
Just nu gör staden lämplighetskontroller bland de som har ansökt. Så småningom kommer det att hållas informationsträffar.
Den som har anmält sitt intresse och vill ta ett uppdrag kan gå vidare i processen. Det tas beslut i tingsrätten kring varje ny god man. Det innebär att någon som väntat så småningom får hjälp. Det är en lång process och staden kommer få svar först runt midsommar angående hur många nya gode män som rekryterats.
– Vi kommer köra en till kampanj efter påsk med i stort sett samma upplägg och i samma kanaler förutom HD, säger projektledare Kerstin Artman. Vi har lärt oss att hjärta, känsla och verkliga personer är ett koncept som människor gillar. Det här känns jättekul! Nu får vi ha tålamod och med spänning invänta resultatet av hur många nya gode män det blir.