Många helsingborgare nöjda med stadens hantering av coronakrisen
Forskare från Lunds universitet har frågat 300 helsingborgare vad de tycker om stadens agerande under coronakrisen. Nära 60 procent anser att staden gjort ett bra jobb. Helsingborgarna är mest positiva till hur vi hanterat områdena skola och information.
Undersökningen visar att helsingborgarna i stort är nöjda med kommunens insatser under coronakrisen. 59 procent av helsingborgarna tycker att kommunen sköter sig mycket eller ganska bra. Endast 5 procent är ganska eller mycket missnöjda.
– Vi kan, via den här undersökningen och tillsammans med annan data som vi får in, lägga ett pussel och bli ännu bättre på hur vi ska möta invånarna på bästa sätt i dessa coronatider, säger kommunikationsdirektör Dick Fredholm.
Det som mest påverkar helsingborgarnas positiva inställning till kommunens hantering är hur vi hanterat skola och information till invånarna. 60 procent har ganska eller mycket bra förtroende för kommunens information och endast 8 procent har ganska eller mycket lågt förtroende.
41 procent av de tillfrågade tror att deras ekonomi kommer att drabbas. Cirka 7 procent säger att de har blivit uppsagda eller permitterade. De tillfrågade invånarna i Helsingborg är mest oroliga för hur näringslivet ska klara sig. Många är villiga att göra uppoffringar för att hjälpa näringslivet.
Så gjordes undersökningen
Professor Johan Anselmsson vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet ansvarade för undersökningen, som gjordes mellan den 1 och 7 april i år. 300 kommuninvånare valdes slumpmässigt ut ur en internetpanel. Detta krävde att den svarande hade tillgång till internet och e-post via telefon, surfplatta eller dator.