Nu byter vi till nya IT-portalen
Vill du felanmäla att till exempel datorn eller är mobilen är trasig och beställa en ny? Då behöver du veta att från och med den 29 januari felanmäler och beställer du IT-utrustning och program via IT-portalen. Det innebär att du inte längre kan mejla till Supportcenter. Mejlen ersätts av smarta formulär.
Idag ringer eller mejlar du till Supportcenter när de har öppet om hur det går i ett ärende. I den nya IT-portalen kan du följa och kommunicera i dina ärenden när det passar dig oavsett tid på dygnet.
– Jag och kollegorna på digitaliseringsavdelningen är medvetna om att den nya IT-portalen för med sig många förändringar som påverkar dig. För att underlätta övergången så har vi tagit fram filmer som visar hur du kan använda IT-portalens olika delar, säger David Jaxmar projektledare på digitaliseringsavdelningen.
Så kommer du igång med IT-portalen
Här kommer du in på IT-portalen.
Välj Inloggning Helsingborg stad. Tryck på ”Logga in” för att komma till portalen. Du loggar in med samma inloggningsuppgifter som du använder för att logga in på datorn.
Här på Hbg learns hittar du utbildningsmateral och hjälp med att komma igång.
Så påverkas du
När IT-portalen finns på plats kontaktar du digitaliseringsavdelningen via den. Du kan ringa Supportcenter i supportfrågor, telefon 042-10 50 50. Men du kan inte längre mejla Supportcenter.
– Om du får ett mejl som verkar misstänkt och du är osäker, kan du fortsätta att skicka det till Supportcenter ett tag till. Vi undersöker också andra sätt att rapportera misstänkta mejl till oss, och kommer att ge mer information om det senare säger Oscar Rehn teamchef på digitaliseringsavdelningen.
Beställ och felanmäl i IT-portalen med hjälp av smarta formulär, till exempel utrustning, program eller andra tjänster. Digitaliseringsavdelningen guidar dig med formulär som är kopplade till olika tjänster.
–I och med att vi nu lanserar IT-portalen så kan du beställa och avbeställa hårdvara igen. Inför bytet har du från den 14 januari inte kunnat detta säger David Jaxmar.

David Jaxmar
Hej Thea! OM du söker på "IT portalen" på HBGLearns så kommer de mest relevanta artiklarna upp. Här har du en direktlänk till hur du hanterar ärenden i portalen, t.ex: https://hbglearns.helsingborg.se/learn/course/1566/sa-fungerar-arendehantering-i-it-portalen Mvh /David