Nu finns det en guide för jämlik kommunikation
I kommunikationen med våra målgrupper ska vi vara noga med att inte omedvetet förstärka ojämlika eller stigmatiserande roller och vi ser till att vår kommunikation är inkluderande för alla som kommer i kontakt med den. Det gäller både hur vi använder text, tal och bilder. Därför är guiden lika viktig för dig som har kontakt med invånare som för dig som jobbar som kommunikatör.

Vår kommunikation ska vara:
- Tillgänglig och presenteras så att så många som möjligt enkelt kan förstå och ta del av informationen.
- Inkluderande eftersom den representerar hela staden och mångfalden hos våra invånare och medarbetare.
- Normkritisk genom att vi aktivt och medvetet granskar vilka normer vi förmedlar och undviker att förstärka stereotypa föreställningar.
Att kommunicera jämlikt innebär att förmedla allas lika värde och rättigheter, oavsett identitet och bakgrund. Detta ger en mer komplett och rättvis representation av Helsingborgs invånare.
Innehåll i guiden
- Inkluderande kommunikation: Hur vi kan representera mångfalden i vår stad genom språk och bildval.
- Normkritik: Vikten av att granska och ifrågasätta de normer vi förmedlar för att undvika att förstärka stereotypa föreställningar.
- Praktiska exempel: Konkreta tips och exempel på hur vi kan kommunicera jämlikt, såsom att inkludera olika familjekonstellationer och undvika könsstereotyper.
- Checklista: En checklista för att säkerställa att vår kommunikation är inkluderande och rättvis, med fokus på språkbruk, bildval och representation.
Guiden hittar du på varumärkesplattformen.
Guiden för jämlik kommunikation har tagits fram som en del i arbetet med Plan för lika möjligheter.