Nu skruvar vi upp tempot i vår klimatkommunikation
Alla ska veta att Helsingborg ska bli klimatneutralt till 2030. Under februari köper vi annonser och skruvar upp synligheten i våra egna kanaler. Som medarbetare kommer du också bli mer involverad under 2024.
En förutsättning för att lyckas bli klimatneutrala till 2030 är att alla känner till målet. Därför börjar vi nu prata mer intensivt om det på flera platser.
Det handlar bland annat om intern kommunikation, så att alla Helsingborgs stads medarbetare ska känna till målet och kunna bidra. I mitten av februari har vi till exempel planerat en workshop för ett stort antal kommunikatörer och miljöstrateger från stadens förvaltningar. Tillsammans ska de försöka hitta nya sätt att kommunicera klimatneutralitet och få in klimatperspektivet i de kommunikationsinsatser som redan görs.
Det handlar också om extern kommunikation, så att alla helsingborgare vet att vi ska bli klimatneutrala till 2030 och kan bidra. Vi har redan börjat kommunicera i sociala medier och med start nu i februari köper vi annonsplats i digitala medier och på digitala skärmar.
Inlägg i sociala medier
Vi har redan publicerat innehåll om klimatneutralitet i stadens sociala medier och mer är på väg. I inläggen ger vi exempel på det klimatarbete som redan är igång. Vi leder klick vidare till helsingborg.se/klimatneutralt2030, som är vår samlingssida för arbetet med klimatneutralitet.
Här är ett exempel på hur det såg ut på Facebook i december:

Köpta annonser på flera platser
Under februari köper vi annonsplats på flera ställen. Vi kommer att synas på skärmar på Helsingborg C samt i digitala annonser på Helsingborgs Dagblad och hos Schibsted (bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Blocket).
Här är två exempel på hur det kommer att se ut:
Konceptet håller ihop
Vi har tidigare berättat om vårt kommunikationskoncept här på Portalen. Konceptet stakar ut en tydlig väg för all vår kommunikation om klimatneutralitet. Det ser till att vi säger samma sak och på samma sätt.
Det är kommunikationskonceptet som ligger till grund för de inlägg och de annonser vi nu publicerar. Det här är första gången vi omsätter konceptet i verklig kommunikation.
Du som medarbetare blir mer involverad 2024
Du som medarbetare kommer att bli mer involverad under 2024. Dels handlar det om att skaffa kunskap, dels om att få möjligheter att själv bidra till klimatneutralitet.
Vi planerar bland annat en klimatskola som ska hjälpa medarbetare att bli mer delaktiga i omställningen.
– Några jobbar redan med omställningen, men inte alla. Vi behöver se till att alla har en gemensam grund att stå på, så att alla förstår vad klimatneutralitet handlar om, säger Louise Stierna, projektledare för internkommunikationen kopplad till klimatneutralitet.
Arbetsgruppen för klimatneutralitet
Alla behövs i klimatarbetet och många bidrar redan. I arbetsgruppen som jobbar med kommunikation ingår följande personer:
- Cecilia Fråhn Juhlin, projektledare (SLF)
- Louise Stierna, projektledare internkommunikation (SLF)
- Johan Persson, ansvarig för PR (SLF)
- Patrik Siredal, kommunikatör (SLF)
- Calle Berglund, kommunikatör (MF)
Kontakta någon av oss om du har frågor om inlägg, annonser eller kommunikationen i stort.
På helsingborg.se/klimatneutralt2030 kan du läsa mer om arbetet med klimatneutralitet.