Nu startar vi arbetet med att flytta mejl och kalender till Microsoft 365

MN
Maria Nordstrand

Efter noggranna förberedelser är det dags att flytta stadens mejl och kalender till den molnbaserade tjänsten Microsoft 365. Flytten sker förvaltningsvis mellan maj och oktober 2025.

Orsaken till flytten är att vår nuvarande plattform upphör att få säkerhetsuppdateringar i mitten av oktober. Det innebär en ökad sårbarhet för intrång och incidenter, och därför behöver vi nu genomföra flytten för att säkerställa en fortsatt trygg och modern digital arbetsmiljö.

Detta behöver du och din verksamhet göra

Vi har samlat allt du behöver veta om flytten här. Det är viktigt att du går in och läser så att du förstår vad som förväntas av dig inför, under och efter flytten.

Säkra lösningar på våra utmaningar

Vägen till en molnbaserad lösning för mejl och kalender har inneburit juridiska utmaningar, vilket inte är unikt för Helsingborgs stad. Vi har valt att hantera frågan med stor försiktighet. En inventering av informationen i stadens mejl och kalendrar har gjorts och lett till flera utredningar för att identifiera säkra lösningar. Arbetet med att utveckla tjänster som Säkra meddelanden (Tdialog) och Säker Digital Kommunikation (SDK) pågår. Det är komplexa frågor som tar tid, men nu kan flytten till Microsoft 365 inte längre vänta.

Här hittar du information om säkra kommunikationssystem.

Då genomförs flytten på din förvaltning

Flytten genomförs förvaltningsvis mellan maj och oktober 2025. Varje förvaltning har en utsedd Microsoft 365-samordnare som ansvarar för att samordna arbetet och se till att alla medarbetare får information om när mejl och kalender flyttas.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.