Nu uppdaterar vi vår visuella identitet

MN
Maria Nordstrand
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Som vi informerade om i höstas har vi arbetat med att uppdatera vår visuella identitet, det vill säga vårt grafiska och visuella uttryck i bild och text. Nu är det äntligen dags för lansering. Detta innebär bland annat att flera nya färger introduceras, en ny typografi samt ett nytt sätt att presentera stadsvapnet. 

Syftet är att i samband med uppdateringen av varumärkesplattformen modernisera stadens visuella uttryck samt öka tillgängligheten för den breda målgrupp vi kommunicerar med. Arbetet har utförts genom workshoppar i samarbete med kommunikatörer och formgivare från alla  förvaltningar och har resulterat i en lösning som fungerar i fler sammanhang och för olika målgrupper.

I praktiken innebär det att varumärket nu är uppdaterad med flera nya mallar och material som du kommer åt här på webbplatsen Varumärkesplattform. 

Här hittar du till exempel

  • powerpoint-mall
  • word-mallar
  • mallar för Indesign
  • nytt typsnitt
  • nya grafiska grundelement (se nedan).

Den visuella identiteten består av följande grundelement

  • stadens logotyp
  • typsnittet Helsingborg Sans
  • färgkombinationer
  • bildmanér (lanseras 30 mars)
  • symboler och pictogram (lanseras 30 mars).

Stadens logotyp

Helsingborgs stadsvapen är oförändrat men den kommer finnas i en mängd nya färgvarianter. Logotypen är en kombination av stadsvapnet, ordet Helsingborg och en kvadratisk platta som den är placerad på. Se vad det finns för logotypvarianter och hur du använder dem på webbplatsen Varumärkesplattform. 

Typsnittet Helsingborg Sans

Det nya rubriktypsnittet är speciellt framtaget för Helsingborg och kallas Helsingborg Sans. Typsnittet är inspirerat av entrétavlan i Rådhuset från 1923. I brödtext används typsnittet Roboto.

Läs mer om typografi och det nya rubriktypsnittet på webbplatsen Varumärkesplattform .

Färgkombinationer

Den nya färgpaletten består av 15 färger vilket ger oss möjlighet att skapa olika uttryck för olika sammanhang. Du kan se den nya färgpaletten och exempel på färgkombinationer på webbplatsen Varumärkesplattform.

Allt är inte klart – steg två kommer i mars

Staden kommer ta fram ett nytt bildmanér samt en uppdaterad lösning för pictogram och symboler. Det arbetet beräknas vara klart i slutet av mars.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.