Ny lösenordsportal för stadens medarbetare
Från och med den 10 juni kan du som medarbetare i staden använda den nya lösenordsportalen. Du kan använda den för att återställa ditt lösenord till datorn eller låsa upp ditt konto om det har blivit låst. För att använda tjänsten behöver du ha aktiverat tvåfaktorsinloggning.
Digitaliseringsavdelningen byter ut vår nuvarande lösenordsportal mot en ny. Från och med den 10 juni kommer du att kunna använda den nya tjänsten, vilket innebär att du själv kan återställa ditt lösenord till datorn utan att behöva kontakta IT-Supportcenter. Du kan även låsa upp ditt konto om det har blivit låst.
Tjänsten kommer från Microsoft och bygger på att du verifierar dig genom tvåfaktorsinloggning. Vi använder redan tvåfaktorsinloggning idag för åtkomst till Microsoft 365-produkter, exempelvis Teams och Outlook.
Så här använder du lösenordsportalen
För att kunna verifiera ett lösenordsbyte eller en upplåsning av ditt konto behöver du först ha aktiverat tvåfaktorsinloggning. Du kan använda lösenordsportalen från valfri enhet, exempelvis dator, telefon eller surfplatta.
- Gå till lösenordsportalen från valfri enhet. Välj ”Registrera lösenord Personal” och följ instruktionerna.
- Spara webbadressen till lösenordsportalen på valfri enhet så att du har den tillgänglig om du glömmer ditt lösenord.
- Nästa gång du glömmer ditt lösenord kan du gå till lösenordsportalen och välja ”Ändra lösenord Personal”. Följ sedan instruktionerna.
Du ansvarar för ditt lösenord
Du ansvarar för att det lösenord du väljer för ditt konto i Helsingborgs stad följer kraven, läs mer om kraven. Ditt lösenord är personligt och ska inte delas med någon annan, aldrig kommuniceras via e-post, telefon eller motsvarande. Ditt lösenord får inte heller användas på andra webbplatser eller tjänster.
Har du inte tvåfaktorsinloggning men behöver återställa ditt lösenord?
Du kan kontakta IT-Supportcenter på 042-10 50 50 som hjälper dig att återställa lösenordet.