Nytt för Visionsfonden i höst: två fokusområden per omgång
Visionsfonden har precis beviljat medel till sju innovatörer. Från och med i höst vill Johanna Nyström prova att knyta idéerna än närmare stadens vision – med hjälp av fokusområden kopplade till stadens utmaningar.

Det är ett par veckor sedan Visionsfonden presenterade vilka sju projekt som får medel i vårens omgång. Det handlar bland annat om en matskog där barn ska lära sig skörda i naturen, en horisontell vindkraftslösning för hustak och ett projekt som ska motverka ensamhet genom självhjälpsgrupper.
– Denna omgång har vi en imponerande bredd på projekten. Från en helsingborgsk sitcom och klimatmedveten konst till arbete med social och miljömässig hållbarhet, säger Johanna Nyström, processledare för Visionsfonden på Helsingborgs stad.
Visionsfonden har en miljon kronor att dela ut varje år, fördelat på en våromgång och en höstomgång. Ett projekt kan ansöka om högst 100 000 kronor.
Knyter fonden närmare visionen
Det är fritt att ansöka om medel till vilket projekt som helst, så länge det tar plats i Helsingborg och på något sätt leder Helsingborg närmare visionen för 2035 (den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserade staden).
Från och med i höst vill Johanna Nyström knyta Visionsfonden än närmare visionen.
– Tänk om vi kunde konkretisera vad stadens prioriterade utmaningar är. Jag tror det gynnar innovationsarbetet om vi pekar på de här konkreta utmaningarna som vi vill ha hjälp med att lösa, säger Johanna Nyström.
Fokus på trygghet och livskvalitet i höst
I höst får Visionsfonden alltså för första gången två fokusområden. Först ut är trygghet och livskvalitet.
– Det är några av de viktigaste utmaningarna vi har, tillsammans med klimatet och digitaliseringen, som vi väljer att fokusera på till våren, säger Johanna Nyström.
Johanna Nyström ser fokusområdena mer som en rekommendation än ett krav. Och det är inte omöjligt att det blir ytterligare justeringar i upplägget.
– Vi har pratat om Visionsfonden 2.0. Vi testade live-pitchar och det är ett vinnande koncept för både staden och idégivarna. Bara det att man får ett ansikte bakom en idé, att man har möjlighet att förklara och svara på frågor från juryn. Det känns som att vi ger fler chansen när det inte bara handlar om att vara bra på att föra sig i text, säger hon.
På live-pitcharna presenteras idéerna för juryn och särskilt inbjudna gäster. De är däremot inte öppna för allmänheten.
– Det handlar om att människorna som presenterar sin idé kan vara människor som inte är vana att stå inför publik. Vi vill inte göra tröskeln högre än vad den är, säger Johanna Nyström.
Nästa omgång öppnar 28 augusti
Höstens ansökningsomgång öppnar den 28 augusti.
Till den senaste omgången sökte drygt 30 projekt. På Visionsfondens hemsida kan du se vilka idéer som har beviljats medel.