Nytt kommunikationskoncept för Helsingborgs klimatarbete

PS
Patrik Siredal
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Helsingborg ska bli klimatneutralt till 2030. Som ett stöd i kommunikationen om Helsingborgs klimatarbete har staden tagit fram ett nytt kommunikationskoncept. Konceptet ska koppla ihop koncernens klimatarbete och samla goda exempel från hela staden.

Det är ingen hemlighet att Helsingborg ska bli klimatneutralt till 2030. Ändå vet inte alla om det.

För att visa på bredden i klimatarbetet och få fler att känna delaktighet i omställningen, finns nu ett nytt kommunikationskoncept.

Cecilia Fråhn Juhlin är projektledare för klimatneutralitets-kommunikationen.

Vad är det som händer, Cecilia?

Vi behöver uppmärksamma att staden har ett mål, att bli klimatneutralt 2030. Och för att klara av den här tuffa utmaningen behöver Helsingborg öka takten i klimatomställningen. Kommunikationskonceptet lyfter fram satsningar som görs och initiativ som redan pågår, men både invånare, företag och vi som organisation behöver göra ännu mer. Enskilda invånare eller vi som organisation kan inte lösa klimatutmaningen på egen hand utan det är verkligen samarbete som gäller.

Ni har alltså tagit fram ett kommunikationskoncept. Vad är det?

– Man kan säga att det är kostymen som håller ihop en massa olika satsningar och initiativ. Det är stämpeln som visar att alla delarna, små och stora, hänger ihop och spelar roll.

Vem ska använda det?

– Meningen är inte att det ska in i varje mejl eller presentation, men att det ska användas när man vill synliggöra och knyta an till klimatneutralitet. Till exempel om man ordnar en klimatdialog i samarbete med miljöförvaltningen eller gör ett större klimatprojekt på en skola. Det är till stor del kommunikationsavdelningarna på förvaltningarna och bolagen som kommer använda det i sina kommunikationskanaler. Men även externa aktörer som företag och föreningar ska kunna använda det.

När börjar vi använda det?

– Det går bra att använda konceptet och symbolen nu direkt. Symbolen finns på varumärkesplattformen. Alla kommunikatörer i staden har fått en handbok för att kunna använda konceptet.

Konceptet består av tre delar

1. Huvudbudskapet

Vi använder huvudbudskapet ”Tillsammans mot klimatneutralt 2030” för att beskriva klimatambitionen. Det är tidlöst, långsiktigt och skalbart. På engelska blir det ”Together towards climate neutral 2030”.

2. ”En i taget”-exempel

Vi använder formuleringen ”X i taget” för att ge exempel på hur vi jobbar med klimatfrågan. Vi lyfter fram både stora och små insatser. Alla behövs.

3. Symbolen

Symbolen används för att förstärka konceptet. Den finns i flera olika färger. Cirklarna symboliserar stora och små satsningar, initiativ och åtgärder som bidrar till minskade utsläpp.

Konceptet kan användas nu

Staden börjar kommunicera med hjälp av konceptet redan före jul. Kommunikationen riktas till alla våra målgrupper. Med hjälp av olika kommunikationskanaler når vi medarbetare, invånare och företag.

Nästa steg är att gå från kännedom till engagemang. Under 2024 är målet att fortsätta involvera medarbetare, invånare, företag och andra aktörer i klimatarbetet.

För ett litet tag sedan lanserade staden en sammanhållande sida för klimatneutralitetsarbetet på stadens webbplats. Där kommer vi successivt fylla på med fler exempel på klimatinitiativ.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.