Så använder du sociala medier under en kris

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Det mesta vi ser på TV, läser i tidningar eller på sociala medier handlar om coronaviruset och om covid-19 just nu. För er som arbetar med sociala medier i era verksamheter är det viktigt att fundera över hur och vad ni väljer att kommunicera i det här läget, både internt och externt. Här är fem råd till er som använder sociala medier inom Helsingborgs stad.

Observera att råden är generella och det kan av förklarliga skäl finnas särskilda beslut eller riktlinjer för hur just er förvaltning eller verksamhet ska kommunicera under krisen. Då ska ni självklart följa dessa.

Bli inte tyst i sociala medier

Även i kristider är det viktigt att vi fortsätter att kommunicera, även om frekvensen kanske minskar på grund av andra prioriteringar. Ni kanske inte vet särskilt mycket om framtiden, men ni kan prata om det som händer här och nu. Visa hur ni anpassar er efter rådande situation, till exempel går över till digitala lösningar istället för att träffas på en fysisk plats. Följ läget och utvecklingen i samhället så att det ni lägger upp passar ihop med omvärlden, ett tips är att inte schemalägga så långt i förväg under en kris.

Anpassa innehållet – ställ in och ställ om

När inget är som vanligt och läget förändras snabbt är det läge att våga testa nya grepp. Kan er ”kund” inte komma till er? Hur kan ni komma till hen? Kan delar av er verksamhet tillfälligt flytta ut i sociala medier är det ett ypperligt tillfälle att prova det. Tänk bara på att fortsätta att erbjuda ett innehåll som mottagaren tycker är relevant, intressant och som passar för det sociala mediet. Var också noga med vilka bilder ni använder i era inlägg. Det är till exempel inte lämpligt att ha bilder på stora grupper eller där människor umgås väldigt nära varandra rent fysiskt när vi uppmanar till att hålla distans.

Var noga med källorna

Det florerar mycket rykten i dessa tider och vi möts av stora mängder innehåll på nätet som kan vara svåra att värdera. I Helsingborgs stad använder vi oss av information och rekommendationer från myndigheter i coronakrisen, framför allt Folkhälsomyndigheten. För er som arbetar med sociala medier är det viktigt att bara lägga ut information som är korrekt och verifierad, så att vi inte medverkar till felaktigheter och ryktesspridning. Låter något för bra för att vara sant? Då är det troligen det. Dela heller inte information från externa parter om ni inte är säkra på att informationen är korrekt och att Helsingborgs stad kan stå som avsändare för den.

Prioritera bland kanalerna

Det kräver mycket resurser att producera innehåll som ska anpassas till olika kanaler som Facebook, Instagram och LinkedIn. Var har ni er viktigaste kommunikation just nu? Var funkar ert innehåll bäst? Våga prioritera. Satsa på någon eller några kanaler och gör det riktigt bra. Tänk också på att ni riskerar att vara frånvarande själva på grund av sjukdom, vård av barn eller omprioritering av arbetsuppgifter. Planera för att vara uthålliga och ta inte på er för mycket. Starta inga nya kanaler utan arbeta med det ni redan har.

Inspireras av branschkollegor

I kristider är vi många som vill hjälpa till och stötta varandra. Vi människor blir mer öppna och bjuder gärna på tips eller goda råd som efterfrågas. Använd de sociala medierna för att prata med andra inom er bransch och försök att bygga nätverk. Det har ni glädje av även efter krisen. Försök hitta goda exempel på hur andra kommunicerar och bli inspirerad att prova nya grepp. När inget är som vanligt och läget förändras snabbt är det läge att våga testa något nytt.

Har du en fråga som berör ämnet? Hör gärna av dig till Martina Röhmer eller kolla med kommunikatörerna på din förvaltning!

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.